Technologie doručování pomocí dronů je připravena dobýt svět, říká Wing, dceřiná společnost Alphabet, což je začátek nové éry, kdy se malé dodávky mohou dotknout země během několika minut od objednání a cestovat po městě dálničními rychlostmi. Jediné zdržení v této fázi představuje byrokracie a na několika místech, kde jí dali zelenou – jako je australský Logan – se dodávky pomocí dronů stávají velmi populárními.
Společnost Wing říká, že v Loganu již uskutečnili neuvěřitelných 50 000 dodávek. Zahájili tam svoji činnost v roce 2019 s vlastní aplikací a službami, kdy dodávali kávu, svačinové balíčky, kuřata na grilování, sushi, součásti hardwaru a řadu dalších malých balíčků dle poptávky. V tuto chvíli jako dodavatelé působí 11 místních firem. Tento objem podle společnosti činí z Loganu světovou metropoli dodávek pomocí dronů – nebo přinejmenším světovou metropoli legálních dodávek pomocí dronů. Jejich operace v Christiansburgu v americké Virginii, v Helsinkách ve Finsku a Canbeře v Austrálii přinesly dalších 50 000 dodávek, které proběhly mezi nimi. Wing říká, že poptávka po superrychlé doručovací službě roste impozantním tempem všude tam, kde je k dispozici. Dodávky od roku 2019 do roku 2020 prý vzrostly o 500 % a ve 2. čtvrtletí 2021 uskutečnili více dodávek než v celém roce 2020. Wing využívá elektrické, autonomní, multikoptérové drony typu lift-and-cruise, které jsou poměrně velké (délka 1,3 m a rozpětí křídel 1,5 m). Každý váží 4,8 kg a unese užitečné zatížení až 1,5 kg. Pohání je 12 vertikálních vrtulí a 2 přední vrtule, což jim dává maximální rychlost 104,4 km/h, a jsou schopné zvládnout tam a zpátky vzdálenost až 20 km. Kvůli redundanci existuje několik baterií a navigačních systémů. Balíčky jsou naloženy tak, že se připevní na popruhy. Drony létají samostatně pomocí vlastního systému řízení od společnosti Wing a také palubních kamer a senzorů. Když dorazí na místo určení, vznášejí se ve výšce 7 m a balíček jemně na popruhu spustí dolů, odepnou ho, když je na zemi, poté popruh zatáhnou a odletí domů. Pokud někdo uchopí balíček, když je ještě na šňůře, dron jednoduše pustí šňůru a odřízne se, než se někdo pokusí vzít cokoli jiného.
Společnost Wing nechala univerzitu Virginia Tech provést průzkum o tom, jak lidé vnímají myšlenku dodávek pomocí dronů. Její podpora se pohybuje mezi 23 % a 50 % lidí v oblastech, které tuto službu nenabízejí, ale blíží se 90 % a v místech, kde je už zavedená a dostupná. Podle všeho ne na každého udělala ohromný dojem, jak říká například jeden z místních:
„Tyhle věci slyším 5-10krát za hodinu, každou hodinu, každý den mého života. Zvukovou stopou mé existence jsou nyní tyto drony, které sviští kolem mého domova, ani nejsou ani příliš vysoko.“
Opravdu, podle časopisu Forbes stroje od Wing létají v podivně nízké výšce kolem 45 m. Dále si místní stěžovali, že kolem 60 dronů denně, které jim prolétají nad hlavou, plaší zdejší ptactvo, což stojí za zvážení. Pozitivní však je, že společnost Wing v tomto směru v květnu podnikla určité kroky a snížila hluk dronů asi na polovinu.
Zdá se tedy, že hluk je spíše doprovodný problém než něco zásadního. Dodávky pomocí dronů jsou nedílnou součástí života v australských městech v budoucnosti a tito autonomní „komáři“ určitě mají potenciál některé věci vylepšit. Dopraví věci až ke dveřím rychleji než kdykoli předtím, takže uspokojení bude okamžité a levnější než kdy dříve, aniž by zvyšovaly silniční provoz nebo spalovaly fosilní paliva jako dodávky na motocyklu. V tomto smyslu budou také bezpečnější pro obyvatele města celkově, protože nezpůsobí žádné dopravní nehody. Společnost Wing plánuje pokračovat v rozšiřování svých služeb, přičemž se nejprve zaměří na menší města v Austrálii s populací pod 500 000, kde jim místní letecké úřady umožní provoz. Určitě bude zajímavé sledovat, jak dlouho potrvá, než se takové služby plně certifikují pro autonomní dodávky na celostátní úrovni – všude tam, kde budou spuštěny, prý nebudou méně rušivé než Uber.