Japonské automobilky Toyota, Nissan a Honda jsou nejméně připraveny na přechod na vozidla s nulovými emisemi ve srovnání s jejich globálními konkurenty, zjistil výzkum klimatického think-tanku InfluenceMap.
Odhaduje se, že do roku 2029 budou pouze 14 % celosvětové produkce Toyoty tvořit plně elektrická vozidla, přičemž podle studie (od od IHS Markit), která je založena na zkoumání dat o budoucí výrobě, vzroste na 18 % u Hondy a 22 % u Nissanu. To je srovnatelné s jihokorejským Hyundai, u kterého se předpokládá, že do roku 2029 dosáhne celosvětově úrovně výroby EV 27 %, Fordem a Volkswagenem Group s 36 % a 43 %. Japonské automobilky zaostávají za světovými konkurenty v uvádění elektromobilů a míra zavádění elektromobilů v zemi je sotva 1 %. Honda vyčlenila na příští desetiletí rozpočet v přepočtu 39 mld. USD na výrobu čistších aut. Společnost Subaru uvedla, že během příštích 5 let utratí za kapacitu baterie EV přibližně 250 mld. jenů. Toyota a Japonská asociace výrobců automobilů (JAMA), které předsedá Toyota, mezitím spolu s elektromobily nadále propagují vodík jako jedno z klíčových řešení uhlíkové neutrality. U všech výrobců automobilů se předpokládá, že vozidla na vodíkový pohon budou do roku 2029 tvořit pouze 0,1 % celosvětové produkce, uvádí studie. Toyota začátkem tohoto měsíce představila model bZ4X (úvodní foto), svůj první sériově vyráběný plně elektrický vůz.
„Skutečnost, že Toyota a Nissan jsou dvě společnosti s nejnižším skóre, zdůrazňuje silnou vazbu mezi negativními klimatickými politikami a nízkou úrovní prognóz výroby elektrických vozidel,“ řekl Ben Youriev, programový manažer InfluenceMap.
„V případě Toyoty nadále silně prosazuje hybridy poháněné spalovacím motorem – a to i na vysoce rozvinutých trzích, jako je Japonsko a USA – navzdory nedávným varováním vědců z Mezivládního panelu pro změnu klimatu, že elektrická vozidla poháněná elektřinou s nízkými emisemi nabízejí největší dekarbonizační potenciál pro pozemní dopravu na základě životního cyklu.“