Nizozemská společnost Lightyear odhalila dle jejích slov „první solární produkční vůz na světě“. Vůz Lightyear 0 je rodinný sedan s 5 m² vestavěných solárních panelů, schopnými generovat až 70 km jízdy bez nabíjení denně.
Společnost Lightyear rozšířila svou pracovní sílu až na 500 lidí a uzavřela smlouvy s více než 100 dodavateli, takže to s tímto podnikem myslí vážně a je připravena zahájit výrobu. Jejich prvním vozem je čtyřdveřový fastback elektrický sedan s dostatečnou palubní baterií, aby dokázal urazit velmi solidních 560 km po dálnici rychlostí 110 km/h, a to i bez slunce. To je docela působivé číslo; při testování WLTP poskytl Lightyear 0 dojezd 625 km, tedy téměř o 4 % více než Model 3 Long Range AWD od Tesly. Společnost Lightyear říká, že vyvinula nejúčinnější elektrické hnací ústrojí všech dob a že tato data o dojezdu pocházejí z baterie s kapacitou pouhých 60 kWh. Pro srovnání, Model 3 Long Range AWD má údajně mít baterii 82 kWh. Takže i když je tento dojezd WLTP o dost menší, než v co společnost doufala během vysokorychlostního testování v únoru, Lightyear má stále větší dojezd u výrazně menší baterie než Tesla, přičemž využívá pouhých 10,5 kWh na 100 km a na dálnici zvládne 110 km/h. Část z toho je způsobena nízkým odporem; Lightyear říká, že koeficient aerodynamického odporu vozu 0,19 z něj dělá nejaerodynamičtější rodinné auto, jaké kdy bylo vyrobeno. Část pochází ze speciálně vyvinutých pneumatik Bridgestone určených ke snížení valivého odporu. Částečně ale pochází také ze záměrného zaměření na efektivitu na úkor výkonu: vozu trvá celých 10 sekund, než zrychlí z 0 na 100 km/h, a dosáhne maximální rychlosti pouhých 160 km/h.
Tesla nás naučila, abychom očekávali zrychlení až přitažené za vlasy, a model 3 Long Range AWD Vás dokáže dostat na 100 za 4 sekundy na rovině (s maximální rychlostí 233 km/h). Lightyear nemá zájem hrát tyto hry. Vedle Tesly Vám bude tento vůz připadat naprosto pomalý, ale zato stráví mnohem méně času v nabíječce. Solární panely Vám nedokážou plně nabít baterii za slunečného dne, ale rozhodně k tomu mohou přispět – a zde se přístup Lightyear vyplatí. Za ideálních podmínek mohou solární panely pokrývající kapotu a střechu fastbacku nabíjet až 1,05 kW konstantního udržovacího nabíjení. Lightyear říká, že během celého letního dne dokáže vůz ujet až 70 km (to je mimochodem 2x tak daleko, než dokázaly ujít bleskurychlé římské legie za den). Připočtěte plně nabitou baterii a Lightyear říká, že pokud denně dojíždíte méně než 50 km, můžete tento vůz používat měsíce a ujet s ním tisíce kilometrů, než ho budete muset zapojit. Solární nabíjení může přispět k dojezdu až 10 km za hodinu. Ze zásuvky pro domácnost se nabije rychlostí 32 km/h a při rychlém nabíjení až 520 km/h, pokud je k dispozici infrastruktura.
Také zbytek auta vypadá dobře. Sedadla pro 5, spousta zavazadlového prostoru a veganský interiér vyrobený z rostlinné kůže, recyklovaných PET lahví a ratanové palmy vypadá dostatečně pěkně. K dispozici je 10,1palcový dotykový displej pro ovládání navigace a infotainmentu a vše působí docela pohodlně. Pro kontrolu reality, data o solárním nabíjení především předpokládají, že systém funguje na absolutní špičce, a jak Vám může říct každý, kdo provozuje solární systém na střeše, je vzácné, aby Váš systém rozbil špičkový výkon. Bude tedy fascinující vidět, jak dobře tento vůz odvádí svou práci v reálných podmínkách v průběhu roku. Vůz Lightyear 0 je navíc kuriózně a neodpustitelně drahý. Bude vyrobeno pouze 946 kusů, dodávky začnou v listopadu a každý z nich stojí… 266 000 USD. Pokud by se prodaly, společnost říká, že bude připravena pokročit a přejít k solárnímu vozu pro lidi s počáteční cenou 32 000 USD a cílovým datem výroby kolem začátku roku 2025. Přitom dobré říct, že vždy existuje malé solární auto Squad za 6500 USD nebo solární Sono Sion za 31000 USD. Přesto hyperúčinný vůz od Lightyear rozhodně přináší něco nového a luxusního a je to zajímavá první nabídka od společnosti, která se zdá být skutečně připravena dát solárnímu motorismu pořádnou novou výzvu.