Kdy je v letadle důvod ke strachu?

Kdy je v letadle důvod ke strachu? 1

Stránky novin stále častěji zaplňují různé letecké katastrofy. Pokud jste již někdy v letadle zažili například turbulenci, zřejmě jste měli strach. Je však skutečně čeho se obávat? A kdy byste se vlastně v letadle měli začít bát?

1. Turbulence a náhlý pokles letového výšky
Zkušení piloti tvrdí, že turbulence jsou sice nepříjemné, v 99% případů se jich ale cestující nemusí obávat. Náhlý pokles letové výšky během turbulence zdaleka není takový masivní, jak by se mohlo zdát. Ačkoliv mnozí lidé často tvrdí, že letadlo takto spadlo až o stovky metrů, pravda je docela jinde.

Stroj totiž i v nejhorších turbulencích klesne maximálně o deset metrů. Jen jedno letadlo v historii – BOAC 911 – spadlo v důsledku turbulence. Šlo o Boeing 707, který se zřítil nedaleko hory Fudži vinou pilota. Ten chtěl totiž cestujícím dopřát pohled na kopec z co nejmenší vzdálenosti.

2. Zastavení chodu motoru
Ve vzduchu o nic nejde. I poté, jak se motory zastaví, zůstává letadlo ještě dlouhou dobu v pohybu. Pokud ale tuto situaci začne doplňovat podezřelý hluk, je to problém. Znamená to, že letadlo se přestává pohybovat v horizontální rovině a zpomaluje. Pokud motory nezapadnou, následuje zrychlení, bohužel však směrem dolů.

3. Kouř v kabině
V letadle platí, že pokud je v kabině kouř, zřejmě nehoří. Mějte na paměti, že sedíte jen pár metrů od tisíců litrů vysoce hořlavého paliva, takže pokud by vznikl požár, letadlo by vybuchlo dřív, než byste stihli kouř zaregistrovat. S největší pravděpodobností ke kouření v kabině dochází, pokud je poškozené výfukové těsnění na některém z motorů. Zřejmě nepůjde o Vaši oblíbenou vůni, strach však není na místě.

 
letadlo2

4. Hořící motor
Ohnivé záblesky v motoru se mohou objevit, když do něj vletí pták. Nejde však o žádnou katastrofu, protože letadla se dennodenně srazí s množstvím opeřenců, a přesto z těchto příčin k nehodám nedochází. Pokud by se letadlo mělo zhroutit, musel by do každého motoru vletět hejno hus najednou, a jelikož tato zvířata nemají sklony k sebevraždám, k neštěstí zřejmě nedojde. Panika a strach! Japonské letadlo muselo nouzově přistát

5. Čas nasadit si masku
Kyslíkové masky vpadnou do kabiny tehdy, pokud je porouchaný systém vyrovnávání tlaku, nebo z kabiny uniká vzduch. Strach je v tomto případě na místě, netřeba však panikařit. Masku si klidně nasaďte a počkejte na další pokyny letušek. Piloti jsou totiž cvičení na to, aby v případě náhlého poklesu tlaku v kabině prudce sestoupili do takové letové výšky, ve které je možné bez problémů dýchat.

6. Řítí se k vám zem nebo voda
Pokud náhodou z okna vidíte rychle se blížící zem či oceán, zbývá vám jediné: rozpomenout se na všechny bezpečnostní pokyny a doufat, že náraz a následný výbuch přežijete. Bát se sice budete, je to však zbytečné: vše je totiž v rukách pilotů.

 
letadlo_578