Tyto vynálezy mohli udělat revoluci v cestování, ale neudělali …

Tyto vynálezy mohli udělat revoluci v cestování, ale neudělali ... 1

Podle sci-fi příběhů z dob dávno minulých jsme měli už dnes cestovat létajícími auty nebo se teleportovat. Pokusů o průlom v dopravě bylo několik a některé vypadaly velmi nadějně. Přesto se jim nepodařilo způsobit revoluci, která by ovlivnila naše každodenní cestovatelské návyky. Podívejte se na vynálezy, od kterých se očekávalo nejvíce.

 
tryskovy_batoh-martin_jetpack_2

Létající batoh (Jetpack)
Toto dobře známe ze sci-fi filmů. Hrdina si nasadí batoh, zapne trysku a odletí pryč. Pokusů o podobné technické výdobytky bylo již mnoho, např. létající plošina, létající opasek. Ale vždy se našel nějaký problém – nízká výdrž, vysoká hmotnost, málo místa na palivo, slabý výkon a tak dále. Možná se jednou dočkáme mašinek, které nás promění na letadla.

 
31.3._MICHAL_airlander_HYBRIDAIRVEHICLES-ořez-579x300

Vzducholoď
Začátkem 20. století vymyslel Ferdinand von Zeppelin vzducholoď a pojmenoval ji po sobě – Zeppelin. Tento dopravní prostředek absolvoval až 1 500 letů a odvezl více než 10 000 pasažérů. V podstatě, šlo o první komerční aerolinku, ale její úspěch byl krátkodobý.

K tomuto vynálezu se vrátila jedna společnost z Velké Británie, která momentálně pracuje na vytvoření moderní vzducholodě, která bude největší v historii. Stroj Airlander 10 bude schopen unést až 10 tun a letět plně naložený až 5 dní.

 
article-1326823-01FD44E10000044D-596_634x436

Sinclair C5
Vozidlo, které funguje na elektřinu, představil jeho tvůrce Sir Clive Sinclair v roce 1985. Nejvyšší rychlost, kterou tato tříkolka dokázala vyvinout, bylo 24 kilometrů za hodinu, což byla zároveň maximální povolená rychlost, na kterou nebylo třeba řidičský průkaz.

Dopravní prostředek Sinclair C5 chtěl být alternativou k autům a kolům ale jeho výdrž byla velmi bídná. Navíc, jeho konstrukce nebyla vhodná do deštivého počasí.

 
monopattino-elettrico-Segway (1)

Segway
Když v roce 2001 představili elektřinou poháněné dvoukolové „približovadla“, mnozí si mysleli, že nahradí auta. Nestalo se tak. Auta nadále brázdí ulice, zatímco jen těžko potkáte někoho cestovat do práce na Segway. Nemají dlouhou výdrž, po necelých dvou kilometrech je nutné je dobýt a ani z hlediska bezpečnosti nejsou na tom nejlépe.

Jako morbidní příklad slouží majitel firmy vyrábějící Segway – Jimi Heselden nezvládl řízení, zhroutil se spolu s dvoukolovým vozidlem z útesu a na místě zemřel. Dnes můžeme na vozidlech Segway setkat zejména skupinky turistů během obhlídky města nebo pracovníky bezpečnostních služeb.