Vysvětlíme vám nejběžnější výrazy používané při kosmetických produktech.
To, jaké vlastnosti má váš oblíbený kosmetický produkt, možná jen matně tušíte. Přírodní, hypoalergenní, bio, hydrofilní? Žargon v „beauty“ průmyslu může být někdy matoucí nebo nejasný a jeho skutečný význam může být trochu jiný, než by se vám zdálo. Přiblížíme vám několik nejpoužívanějších.
Hypoalergenní
Ani toto označení negarantuje, že se na sto procent vyhnete alergické reakci. Hypoalergenní však znamená, že je při daném produktu mnohem nižší pravděpodobnost, že ji způsobí. Předpona hypo v tomto případně představuje význam menší, nízký.
Alergickou reakci však mohou způsobit jak syntetické, tak i přírodní látky, vůně, konzervanty a další složky. Pokud byste se také podle nápisu na obalu měli alergické reakci vyhnout, vždy se může najít člověk, u kterého to tak bude.
Nekomedogenní
Našli jste kosmetický produkt s tímto označením? Zřejmě jde o make-up či krém, který se používá při akné a nedokonalé mastné pleti. Nekomedogenní znamená, že by neměl ucpávat póry a měl by zabraňovat vzniku vyrážek a akné.
Protože však neexistují obecně platné normy, které by garantovaly vlastnosti takového produktu, netřeba se na označení nekomedogenní slepě spoléhat. Pokud se chcete vyhnout ucpávání pórů, ujistěte se, že si pravidelně každé ráno i večer čistíte, respektive odličujete pokožku a vyhněte se dlouhodobému nošení make-upu či podkladových bází.
Klinicky testováno
Toto označení znamená, že produkt byl v laboratořích prozkoumán podle přísných vědeckých standardů, aby se ověřilo, že je bezpečný a efektivní. Studují se jednotlivé přísady a i hotový přípravek včetně kvality, stálosti, bezpečnosti, účinků na pleť. Takové testování provádějí odborníci nejčastěji z oborů jako jsou toxikologie, chemie, biochemie a obdobné.
Přírodní
U konzumentů vzrůstá poptávka po přírodních produktech. Takto označená kosmetika však nemusí být bez uměle vyrobených chemikálií. Produkt lze označit za přírodní i když obsahuje i jen malé procento přírodních složek, přičemž toto číslo se v různých zemích může lišit.
Označení přírodní nám jen velmi málo hovoří o tom, jaké má produkt ostatní ingredience, proto je důležité si podrobně přečíst jeho složení. Obvykle je povoleno, že může obsahovat i umělé konzervační látky.
Organický / Bio
Nejeden kosmetický výrobek hrdí tímto přívlastkem a mnohé značky na něm staví svůj image. Neexistuje však jednotná směrnice na udělení takového certifikátu v případě kosmetiky, a proto to, co se pod jejím názvem skrývá, závisí na individuálním certifikačního orgánu, který označení udělil.
Obecně však označení bio znamená, že by měl být výrobek šetrnější k životnímu prostředí, je vyroben v souladu s ekologickým zemědělstvím, ohleduplný ke zvířatům a neobsahuje různé modifikované složky.
Bez alkoholu
V péči o pokožku sehrává alkohol několik úlohy. Může jít o mastný alkohol, parfemaci na bázi alkoholu nebo jednoduchý alkohol.
Mastné alkoholy se nechovají jako klasické alkoholy, které vysušují, ale právě naopak. Jsou odvozeny od tuků a olejů a mají hydratační vlastnosti. Do kosmetických produktů se také přidávají vůně, jejichž základem je obvykle benzylalkohol a jde o velmi malá množství.
Přívlastek bez alkoholu tedy souvisí zejména s jednoduchým alkoholem (isopropyl nebo denaturovaný líh), které ve větších množstvích může oslabovat funkci pokožky a vysušovat ji.
S aktivními složkami
Aktivní složka znamená „biologicky aktivní“, tedy dokáže mít biologicky vliv na pokožku. Na produktech je obvykle napsáno, jaké procento takových složek obsahují. Nejčastěji jde o alfa-hydroxykyseliny, poly-hydroxykyseliny (často se vyskytující v ovoci), retinol a vitamín C.
Jejich účinnost však závisí i na správné koncentrace a hodnoty pH, což ne všechny výrobky vhodně dodržují. Při kyselinách platí, že čím nižší je jejich koncentrace, tím větší efekt bude při ideálním pH produkt mít. Jinak tyto složky nebudou vůbec aktivní.
S esenciálními oleji
Esenciální oleje se získávají z rostlin lisováním, destilací či extrakcí a tedy konečný produkt v sobě nese jejich „esenci“, vůni. Jsou těkavé a používají se již tisíce let například v rámci aromaterapie.
Jejich léčivé schopnosti se v současnosti snaží využít i kosmetický průmysl, objevují se v přírodních produktech v podobě levandulového, růžového, mátového, či pomerančového oleje a mnoha dalších. Ani jejich přírodní původ však nezaručuje, že jsou zcela neškodné au některých lidí mohou podráždit pokožku, proto se v kosmetických prostředcích používají ve slabší koncentraci.