Cestování po Finsku

Cestování po Finsku 1

Finsko je zaslouženě proslulé tím, že dělá věci v lidském měřítku, a nikdo to není více patrné než v systému veřejné dopravy. Od vlaků s herními koutky pro děti a efektivních veřejných autobusů až po dobře udržované dálnice a cyklostezky bez dopravy, cestování po Finsku nebývá spojeno se stresem, i když (tak jako mnoho věcí v zemi) může být drahé. Zde se dozvíte, jak nejlépe cestovat ve Finsku, od Helsinek až k polárnímu kruhu.

 

Vlaky představují nejlepší způsob, jak poznávat krajinu Finska

Vynikající železniční systém ve Finsku se šíří po celé zemi ze svého centra, Centrálního nádraží Helsinki, což je secesní mistrovské dílo architekta Eliela Saarinena z roku 1919. Vlaky dopravní společností Valtion Rautatiet (VR) https://www.vr.fi   provozované s typickou finskou efektivností míří do většiny velkých měst na jihu země, včetně Tampere, Turku a pobřežních měst Pori a Hanko. Síť však viditelně řídne, když zamíříte na sever od města Oulu. Ve finském Laponsku představuje hlavní centrum město Rovaniemi, odkud omezené spoje míří na sever do Kolari a na východ do Kemijärvi. Ať se vydáte kamkoli, spatříte zvlněné lesy, lesknoucí se jezera a shluky dřevěných chat v klasickém červenobílém severském stylu. Mezinárodní spoje do Ruska jsou v současnosti pozastaveny kvůli konfliktu na Ukrajině.

 

Rychlovlaky a regionální vlaky

Cestování po Finsku 2

Pro rychlé cestování v zemi použijte rychlovlaky Pendolino spojující nejvýznamnější města nebo rychlé vlaky InterCity. Vlaky Express a Regional jsou pomalejší a zastavují v mnoha malých stanicích po cestě. Na delší cesty jsou zde spací vlaky nabízející pohodlná sedadla ve stylu letadla nebo spací kóje v horní či dolní části vozů (jděte raději nahoru, kde budete mít výhody, jako jsou sprchy a toalety, i když za vyšší cenu). K výhodám finského železničního systému patří vyhrazené dětské koutky, licencované jídelní vozy, rozsáhlá podpora cestujícím s postižením a tiché kabiny na telefonování, aniž byste rušili a byli rušeni. Finsko je zapojeno do jízdenkového systému Eurail a Interrail. Když jde o ceny, očekávejte podobnou cenu za cestu autobusem ve II. třídě a asi o 35 % více v I. třídě. Děti do 17 let platí poloviční jízdné, na dlouhé cesty jeden dospělý jedoucí s dalším cestujícím cestuje zdarma, a existují slevy pro seniory a skupiny. Jízdenky zakoupíte online (často se slevami na pokračování cesty) nebo v prodejnách jízdenek a automatech na jízdenky na nádražích.

Tip pro cestování ve Finsku: budete-li cestovat v létě z Helsinek, než zamíříte na nádraží, prohlédněte si stánky na tržním náměstí Kauppatori; najdete zde finské jahody, borůvky, plody ostružiníku morušky, neloupaný hrášek a další zdravé potraviny na cestu.

 

Autobusy jezdí téměř všude v zemi

Autobusy jsou páteří meziměstského cestování ve Finsku, i když kvůli nedostatku dálnic a značnému omezení rychlosti se pohybují poněkud těžkopádným tempem: nečekejte, že za hodinu stihnete ujet více než 60 km.  Autobusem se dostanete do většiny měst, městeček a vesnic ve Finsku; sezení je pohodlné a jízdné rozumné, ačkoli pro dopravu mezi většími městy jsou pravidelné autobusy vakiovuoro (s mnoha zastávkami) levnější než expresní autobusy pikavuoro. Autobusy také jezdí přes hranice do Ruska, Norska a Švédska. Pro cestování do Ruska jsou vyžadovány určité byrokratické formality, ale hraniční přechody do severských zemí bývají bezproblémové. Jízdenky má na starosti společnost Matkahuolto, jejíž stránky nabízejí obsáhlé jízdní řády pro cestování po celé zemi. Ve stejném systému jsou integrovány také ekonomické meziměstské autobusy Onnibus s velkými slevami při rezervaci s předstihem. Jízdenky zakoupíte online, v kancelářích Matkahuolto nebo u řidičů autobusů. Matkahuolto také nabízí autobusový pas umožňující neomezené cestování na trasách po celé zemi, platný na 7 dní (149 EUR) nebo 14 dní (249 EUR).  Ve větších městech bývá obvykle samostatné autobusové nádraží (linja-autoasema), kde zakoupíte jízdenky a ověříte si jízdní řády. Mezi velkými městy jezdí časté spoje, ale jejich počet podstatně poklesne o víkendech; v odlehlejších oblastech o víkendech autobusy vůbec nemusí jezdit. Kromě toho počet spojů rovněž klesne během letních prázdnin.

 

Letecké cestování šetří čas (ale za cenu uhlíkové stopy)

Vzhledem ke snadnému cestování autobusem a vlakem neexistuje přesvědčivý důvod pro letecké cestování místními lety, i když stojí za to zvážit let, když jde o dlouhé cesty z Helsinek za polární kruh. Aerolinie Finnair míří do měst po celé zemi ze svého centra, letiště v Helsinkách, ale ceny bývají poměrně vysoké ve srovnání s interními lety mimo severní Evropu (pokud se Vám ovšem nepovede sehnat zlevněné promo letenky).

Nellim u finského jezera Inari

Jízdní kolo představuje v létě skvělý způsob, jak poznávat zemi

Finsko je skvělá země pro cyklisty, s působivým systémem cyklostezek, díky kterému se dostanete mimo hlavní provoz v městských oblastech a jejich okolí. Na venkově (kromě severu země) najdete i nějaké kopce. Země má rovněž působivé dálkové cyklistické trasy integrované do sítě celoevropských cyklistických tras. Jízdní kola se mohou přepravovat na trajektech, ve vlacích i v mnoha autobusech. Jízda krajinou po tichých vedlejších cestách bývá skutečně příjemná, se spoustou příležitostí zastavit a osvěžit se v jezeře – avšak kvůli hojnosti jezer může být poměrně zdlouhavá. Když pojedete na kole odlehlými oblastmi, počítejte s divokými zvířaty – nejspíš nepotkáte vlky nebo medvědy, ale riziko představuje setkání s jeleny a losy, zatímco v lesnatých oblastech Vás budou obtěžovat komáři. Některá města mají své systémy sdílení jízdních kol, ale je potřeba mít slušnou cestu nebo horské kolo, budete-li se chtít vydat poznávat venkovské oblasti – doporučujeme vypůjčit si ho ve specializované půjčovně kol. Cyklistika ve Finsku je definitivně letní aktivita; v zimě představují vážné překážky vlezlý mráz, sníh a led, spolu s obecným nedostatkem denního světla.

 

Mezi nespočtem finských ostrovů funguje lodní spojení 

Finsko má více než 188 000 ostrovů; mnohé z nich jsou spojeny mosty a vyvýšenými cestami, zatímco trajekty spojují větší ostrovy mezi sebou i s pevninou. Nejvýznamnější trasy mořských trajektů spojují Helsinki s městy Porvoo, Turku a Naantali; trajekty také plují z Helsinek, Turku a Naantali do souostroví Ålandy, s přípoji dál do švédského Stockholmu, Kapellskäru či Grisslehamnu.  Společnosti pro mezinárodní trajektovou dopravu, jako je Finnlines, Viking Line a St Peter Line, nabízejí spoje z Finska do Švédska, Německa, Estonska a Ruska. Dále fungují trajekty na jezerech uvnitř Finska – kdysi to byly zásadní dopravní spojnice, ale dnes nabízejí spíše vyhlídkové plavby, přitom však stále představují zajímavý způsob cestování mezi Tampere a městy Hämeenlinna či Virrat, mezi městy Savonlinna a Kuopio a mezi Lahti a Jyväskylä.

 

Poznávat Finsko Vám umožní auto z půjčovny

Řízení auta na krásně volných silnicích ve Finsku je radost, navíc zde není žádné mýtné, zato pečlivě udržovaný povrch silnic a nekonečné kilometry nádherné krajiny vlnící se kolem. Ale kvůli velmi členitému pobřeží a vnitrozemí plnému jezer může cesta z A do B trvat mnohem déle než byste čekali. Nepomůže ani značné omezení rychlosti – 100 km/hod. na hlavních silnicích a až 120 km/hod. na pár existujících dálnicích v zemi. Na menších silnicích se však musíte držet 80 km/hod.. Kamery sledující rychlost jsou všude, ale je i jiný důvod, proč postupovat pomalejším tempem: podmínky v zimě mohou být náročné a ve venkovských oblastech představují vážné nebezpečí losi, jeleni a sobi přes cestu. Od 1. listopadu do 31. března jsou vyžadovány zimní pneumatiky a platí nižší povolená rychlost. Snadno si můžete vypůjčit auto v půjčovně, ale může to být nákladné, především když započtete vysoké ceny benzínu. Platí většina mezinárodních ŘP a všechny větší půjčovní společnosti mají své pobočky na letištích a ve větších městech. Vysoké příplatky jsou účtovány za jednosměrné pronájmy. Finové jezdí vpravo, je povinné mít stále zapnutá přední světla a doprava přijíždějící na křižovatce zprava má přednost, i když zde neexistuje značka „dej přednost“. Parkuje se obvykle na ulici a můžete zaplatit v automatu hotovostí či kartou; neparkujte do 5 m od přechodu pro chodce nebo od křižovatky. Pamatujte na to, že mnoho benzínek je bez obsluhy; obvykle můžete zaplatit hotovostí či kartou, ale platební automaty nemusí vracet za hotovost.

Jak poznávat přírodu Finska odpovědně

Ve finských městech představuje hromadná doprava nenákladný a efektivní způsob dopravy

V Helsinkách najdete jediný systém metra a tramvají ve Finsku, doplněný efektivní sítí veřejných autobusů a programem sdílení jízdních kol City Bikes. Jinde, ať už ve městech nebo do okolních vesnic, se dostanete místními autobusy za nevysoké jízdné. Taxi (taksi) je ve Finsku drahé, především na krátké cesty, ale snadno ho seženete v dopravních uzlech a centru města, nebo si cestu můžete zamluvit telefonicky předem. V Helsinkách funguje Uber a sdílené jízdy také seženete na stránkách Kyydit.net a Carpool Finland.

 

Přístupné cestování ve Finsku

Finsko nastavuje standard, který zastiňuje stav mnoho dalších zemí, pokud jde o přístupné a bezbariérové cestování. Podle zákona je téměř každá instituce a veřejné zařízení v zemi vybaveno rampami, výtahy a speciálními toaletami pro cestující s omezenou pohyblivostí, a také mnoho hotelů a restaurací má bezbariérový přístup (s výjimkou starších budov). Vlaky a městské autobusy jsou bezbariérové a některé z finských národních parků mají speciální přírodní stezky pro vozíčkáře.

 

Proč ve Finsku cestovat vlakem

Cestování vlakem ve Finsku skýtá skvělý prostor pro rozjímání, příležitost zapomenout na svět a odplout do tichého světa myšlenek, zatímco za oknem míjejí nekonečné borovicové lesy s občasnou úhlednou vesnicí s červenými a bílými domky obloženými dřevem. Pro navození klidné a pohodové atmosféry jsou zde k dispozici prvky, jako jsou herní zóny pro děti a kabiny pro telefonické hovory; působí to jako doprava přizpůsobená pro meditaci.

Akční nabídka ubytování zde