Hned na úvod bych začal tím, že jsem se upřímně těšil na ten den, kdy bude tento článek publikován. Opět máme důvod se vámi podělit s něčím z domácího prostředí, s něčím národním a věřte mi, že při nejbližší debatě o hodinkách se nebude mluvit jen o těch švýcarských.
Jak již název napovídá, dnešní článek bude o nové značce výjimečných mechanických hodinek ze Slovenska. Za jejím zrodem stojí skvělý člověk a internetový prodejce, Peter Kožár.
S ním si můžete přečíst i náš první rozhovor, jehož hlavním tématem byly jeho začátky a internetové podnikání. V tomto rozhovoru se budete moci dozvědět, na co všechno je třeba myslet, pokud se rozhodnete vyrábět hodinky, jak vznikal název Biatec a jak to celé začalo.
Ahoj Peter, od našeho prvního rozhovoru uběhly skoro dva roky, tehdy jsme si povídali o internetovém podnikání, které se nedá dělat pouze jako bokovka. Dnes zde naproti mně sedíš nejen jako majitel e-shopu, ale i jako výrobce hodinek. Jak to celé začalo?
Když tě tak poslouchám, až mě zamrazilo, jak rychle ten čas letí. Mohlo by to vyznít, že nápad s vlastní značkou je poměrně rychlokvašný. Není tomu ale tak. Tato myšlenka mě „nahlodávala“ už léta. Vždy jsem toužil mít něco vlastního. Konečné rozhodnutí však padlo až poté, co se neuskutečnila plánovaná limitovaná edice hodinek, kterou jsme chystali ve spolupráci ze Steinhartem. Věnoval jsem jí totiž hodně času a úsilí. No všechno to bylo zbytečné, protože v Steinhartu byly prostě příliš zaneprázdněni.
A v tom to přišlo! Jako když se vám v komiksu rozsvítí pomyslná žárovka. Proč bych si nemohl vyrobit vlastní hodinky sám? Za ty roky praxe v hodinářském průmyslu a množství získaných kontaktů by to byl přímo hřích nevyužít. Tak jsem si řekl, že už nechci být odkázán pouze na „dobrou vůli“ ostatních výrobců hodinek, kteří měli mnohokrát nesprávnou politiku. Například někteří prioritně uspokojovaly potřeby svých vlastních konečných zákazníků před jejich prodejci. Samozřejmě chápu, že na tom mají větší zisk, avšak můj zákazník by měl být na stejné koleji jako jejich. Proč by měl čekat déle nebo mít horší podmínky? Co ho pak motivuje koupit ode mě a ne přímo od výrobce? A je zde množství dalších faktorů, které by byly na delší rozhovor…
Kudy vedly tvé první kroky hned po tom, jak si se rozhodl pro výrobu hodinek?
Spolu se spoluzakladatelem značky a hlavním designérem Milošem Jakubčo jsme navštívili výstavu EPHJ v Ženevě. Ta se nespecializuje na konečné spotřebitele, ale přímo na výrobce. Musím ale dodat, že ještě předtím jsem měl kontakty na dodavatele, se kterými spolupracujeme, a tato výstava nám vlastně jen posloužila na setkání s některými z nich.
Na co všechno je třeba myslet před tím, než se začne výroba?
Na milion věcí 🙂 Jaká bude cílová skupina, jaký počet hodinek je třeba vyrobit, jak se to celé bude financovat, jaké budou dodací termíny a podmínky, jak budou fungovat případně reklamace vůči jednotlivým subdodavatelům, jak se bude dělat reklama atd. atd. To nemluvím o tom, že na samotné vytvoření hodinek, jejich designu, zkombinování designové a funkční stránky je třeba vynaložit stovky až tisíce hodin práce. Pokud bych například měl nějaký software, který zaznamenával všechny změny od prvotního designu až po ten finální, zjistili byste, že jednotlivých úprav a vylepšení mohlo být klidně i 500 a to se snažím dodržovat filozofii jednoduchých a poměrně střídmých modelů.
Co to v praxi znamená, že hodinky jsou označeny jako Made in Slovakia?
Musím přiznat, že to má zejména symbolický význam. Jednak jsem hrdý Slovák a chtěl jsem mít hodinky s tímto označením. Za druhé na Slovensku nejsou prakticky žádní jiní výrobci hodinek (kromě pánů Molnár a Fábry z BB), takže to má tak trochu vyšší hodnotu než si dát označení Swiss Made, které dnes bohužel nemá prakticky žádnou cenu, protože ho můžeme vidět i na různých levných a nekvalitních značkách. Je třeba si však uvědomit, že tento byznys funguje zejména na subdodavatelích. Nevím o tom, že by na Slovensku byl nějaký skutečný výrobce pouzder, ciferníků nebo dokonce strojků. Jednotlivé komponenty tedy dovážíme. Ty nám poskládá náš velmi šikovný hodinář pan Wágner z Banské Bystrice. Tedy, design, skládání a testování hodinek skutečně probíhá u nás na Slovensku.
Značka se jmenuje Biatec a název byl inspirován starou mincí biatec. Vymýšlel si ho sám nebo ti někdo pomáhal?
Vymyslel jsem ho sám. Mnoho lidí, jako například pan Steinhart, pojmenovali svou značku podle svého příjmení. Pan Steinhart to měl ale lehké, protože jeho jméno se dokonale hodí na hodinky pocházející z Německa. S mým jménem by to bylo o poznání těžší. Když jsem jednou jel v autě domů, slyšel jsem v rádiu slovo Biatec. V tom okamžiku se rozsvítila moje žárovka podruhé 🙂
Biatec je poměrně zvučný název, alespoň na našem území. Navíc si myslím, že výroba mincí má něco společného s výrobou a gravírováním hodinkových pouzder. Později mě napadl další dobrý nápad. Nechat si vyrazit v naší Kremnické mincovně malou a modernizovanou repliku mince Biatec a vložit ji pod zadní víko hodinek z kolekce Majestic, abychom tím ještě pevněji propojily naše jméno a naše národní dědictví. Navíc mince je ze skutečného 18 karátového zlata! To vám nenabídne žádný výrobce v naší cenové kategorii.
Motto vaší značky je inspirováno minulostí, poháněno budoucností, „Co to pro tebe znamená?
Znamená to tolik, že jsme nová značka. Tedy se nemůžeme pyšnit staletou historií nebo čerpat inspiraci z předchozích modelů. V hodinářském průmyslu se však všichni musí něčím inspirovat. My se tedy držíme našeho motta a inspirujeme se minulostí. Tedy například ciferník našeho pilotního modelu Corsair se drží historického odkazu a hlavních znaků starých pilotek, přičemž rotor strojku nabral inspiraci z legendární stíhačky F4U Corsair, která sloužila zejména během druhé světové války. No a s optimismem hledíme vpřed, takže nás vlastně pohání budoucnost.
Všiml jsem si, že tvá komunikace nespočívá jen v odpovědích na otázky svých fanoušků, ale také v aplikování různých změn a vylepšení. Plánuješ v tom i pokračovat?
Samozřejmě, bez toho by asi nepřežil žádný podnikatel dnešní doby, hlavně takový, co se zaměřuje na internetový prodej. Plánů na různá vylepšení mám více než fyzických a časových možností 🙂
Neplánuješ spustit kampaň na oblíbených crowdfundingových portálech?
Zpočátku jsem se tomu dost vyhýbal, protože mám dojem, že ty tak trochu dehonestuje značku. Objevuje se tam množství levných nabídek na hodinky, které skutečně nemají tu hodnotu a je vidět, že jejich tvůrci se chtějí pouze nabalit. My se snažíme nabízet co nejlepší možný poměr ceny a kvality. Například tradiční Swiss Made značky se stejným strojkem a stejně kvalitními komponenty nejednou stojí i několikanásobně více.
Děkuji za inspirativní rozhovor a přeji vše dobré s tvou novou značkou!
Rovněž děkuji a všechny milovníky hodinek bych ještě rád pozval na naši stránku www.biatecwatches.com.