Futuristický McDonald’s v Austrálii

Futuristický McDonald’s v Austrálii 1

Každý z nás ví, jak vypadá prodejna McDonald’s. Ale je tu jeden McDonald’s, na který nezapomenete, jakmile ho uvidíte.

Nachází se v terminálu 1 letiště v Sydney a nebyl navržen, alespoň ne zpočátku, aby se zde zastavovali cestující s kufry.  Zpočátku to bylo jen řešení výzvy: prostor dostupný v terminálu stačil pouze pro kuchyni samotnou a nezbylo místo pro samoobslužné kiosky, kde zákazníci zadávají své objednávky, nebo pult, kde pracovníci předávají kolu a Big MacLandini Associates, designérské studio se sídlem v australském Sydney, které mělo za úkol prodejnu navrhnout (a další McDonaldy po celém světě), při hledání řešení udělalo to, co je na letišti přirozené: podívali se k nebi. A zde je výsledek: kuchyně je uzavřena ve žlutě zbarvené skleněné kostce, která jako by se vznášela nad pultem. V magické žluté záři byste se zdá, že jsou zaměstnanci alchymisté, pokud byste je ve skutečnosti neviděli skládat burgery. Poté, co připraví objednávky, upnou tašky do důmyslného zařízení (vynález výtvarníka Rube Goldberga, jakási sedačková lanovka na Happy Meals) která je dopraví z kuchyně na pult. Mark Landini, kreativní ředitel Landini Associates, řekl, že jedním z důvodů, proč provozovat fishbowling v kuchyni, je proto, že transparentnost je v této práci stále důležitější. Zařízení, které přepravuje tašky z horních do spodních pater, je běžné v Asii, kde je prostor na úrovni ulice tak vzácný, že kuchyně jsou často umístěny v horních patrech, ale tam jsou obvykle zakryty potrubím, nikoli předvedeny veřejnosti.

Landini říká: „Ukazujeme lidem, jak věci fungují, protože je to opravdu zajímá.“ Poté, co lidé strávili velkou část pandemie o samotě zíráním na svá technická zařízení, je nyní životně důležité dát jim do cesty více toho, na co se mohou dívat.

„Myslím, že skutečný svět se stává důležitějším, když sklouzáváme do tohoto hypnotického virtuálního stavu. Obchody a prodejny jsou stále důležitější, tak jako příležitost k vytvoření komunity.“

Ale nejsou to jen palce spotřebitelů, co chtějí návrháři obchodů uvést do pohybu. Protože spolu se stěhováním zboží se maloobchodníci snaží, aby bylo nakupování spíše zapamatovatelné než transakční. Koneckonců spotřebitelé v dnešní době mají větší zájem utrácet peníze za zážitky než za věci. Jedním z kroků pro maloobchodníky bylo udělat ze samotného nakupování větší zážitek. A s míčem na své straně se značky snaží předat jej nakupujícím k odložení.

V roce 2019 značka Lululemon otevřela ve čtvrti Lincoln Park v Chicagu velkou prodejnu, která  zahrnuje cvičební studia, meditační prostor a restauraci. L’Occitane debutovala v roce 2018 na 5. Avenue na newyorském Manhattanu s vlajkovou prodejnou, která zahrnuje rotopedy s pozadím Provence (pro pořizování falešných fotek z dovolené na Instagram). K dispozici je také VR zážitek, který simuluje let horkovzdušným balónem po jižní Francii, a (možná pro zmírnění hrozící kinetózy) simultánní bezplatnou ruční masáž s produkty značky.

Takové zážitkové maloobchodní prodejny nejsou primárně zaměřeny na produkty,“ říká Alastair Kean, ředitel rozvoje v Dalziel & Pow, designovém studiu v Londýně, které vytvářeno projekty pro klienty včetně společností Lululemon a Johnnie Walker.

Je to spíše poselství a vytvoření platformy.“