S tím jak koronavirus výrazně mění tvář New York City, začíná být jasné, že Velké jablko už nebude jako dřív, až pandemie skončí. Ale jak bude vypadat? Předpovídat velké výsledky je asi zatím zbytečné, ale vypadá to, že jeden menší jev se vynořuje jako vítěz v situaci, která město postihla: jsou to jízdní kola. Město, které se původně jmenovalo Nový Amsterdam, se začíná podobat svému holandskému protějšku v tom, že jeho obyvatelé stále častěji volí dopravu na kole. Výsledkem je, že New York, který je tradičně synonymem pro žluté taxíky a metro, prožívá překvapivou cyklistickou koronorenesanci. A totéž se děje v celém světě.
Prodeje kol rostou
Citi Bike, program sdílení jízdních kol v NYC, zaznamenal na počátku března vzrůst poptávky o 67 % ve srovnání se stejným obdobím v roce 2019. I když čísla poklesla poté, co byla nařízena domácí karanténa, cyklistické šílenství tím rozhodně neskončilo. Vybavení v obchodech s jízdními koly mizí z regálů hned, jak se objeví. Ryan Zagata, prezident Brooklyn Bicycle Company, výrobce kol se základnou v NYC, se setkal s nárůstem prodeje o 647 % ve srovnání s minulým rokem.
„V prvních 4 měsících roku jsme vyprodali roční objem jízdních kol. Naše předváděcí místnost je zcela prázdná, nemáme už ani jediné kolo v zásobě. Ale bude líp – už máme objednaný velký počet jízdních kol na červen. A ty všechny jsou už předběžně rezervované.“
Obyvatelé New Yorku ale nejsou jediní, kdo si kupuje jízdní kola. Ryan Zagata říká: „Máme 450 partnerů v USA a v Kanadě a většina kol se prodá v metropolitních oblastech, jako je Seattle, Portland, Los Angeles, Chicago, Houston, Boston, Washington DC, Vancouver, Toronto, Calgary a Montreal. Náš prodejce v New Yorku objednal 300 jízdních kol.
Proměna veřejné dopravy
Oproti tomu cestování newyorským metrem (jinak vždy nejdoporučovanější a nejvýhodnější způsob dopravy ve městě) nedávno pokleslo o 90 %. Výsledná ztráta výdělku na jízdném, která vedla ke změnám služeb a k rozpočtovým škrtům, utvrzuje odborníky v domněnce, že Metropolitan Transportation Authority (dopravní podnik) může kvůli finančnímu propadu zvýšit jízdné a zpomalit dopravu.
Když odhlédneme od jízdného, není příliš pravděpodobné, že by se vozy vrátily k původní kapacitě před pandemií a před vydáním omezení v NYC. Ve studii provedené minulý měsíc společností Trek, 85 % Američanů řeklo, že považují cestování na kole za bezpečnější způsob dopravy než je veřejná doprava, navíc zde mohou udržovat fyzický odstup.
Emily Batsford, rodačka z Brooklynu, vždy cestovala newyorským metrem až do doby, než ji současná zdravotní krize přiměla zvážit alternativní dopravu. V dubnu si poprvé zakoupila členství v Citi Bike. „Pandemie udělala z cyklistiky něco jako ´radostnou nutnost´. Než jsem se dostala k Citi Bike, neuvědomovala jsem si, jaká je mobilita přímo spojená se smyslem pro pohodu.“
V tom není sama – 63 % Američanů považuje cyklistiku na prospěšnou na zmírnění stresu a úzkosti během pandemie.
„Pokud je počasí pěkné, nevidím důvod se vracet do metra. Členství v Citi Bike je velmi cenově výhodné a na kole se cítím dobře.“
Roční členství v Citi Bike v současnosti stojí 14 USD na měsíc; neomezený pas na cestování metrem vyjde na 127 USD.
V dubnu New York oznámil plány otevřít 160 km silnic během příštích měsíců, takže chodci a cyklisté mohou praktikovat fyzický odstup. Jestli ale tyto propojené a chráněné úseky zůstanou natrvalo, to záleží na městských úřednících. Avšak Newyorčané dál hledají alternativy za metro a autobusy, takže obliba jízdních kol s tím může jít ruku v ruce. Starosta Bill de Blasio od března učinil ústupky pro cyklisty, včetně pozastavení zákroku proti elektrickým kolům.
Ted Wright, ředitel cyklistického programu při Newyorském oddělení dopravy, očekává, že počet cyklistů v New Yorku bude nadále stoupat. „Odhaduji, že v létě uvidíme dvoj až trojnásobný počet už tak vysokých čísel. Budeme dál velmi rychlým tempem budovat cyklistické stezky. Zaměřujeme se na opravu existujících stezek a obstarání všeho potřebného kolem.”
Pro obyvatele New Yorku může být potřeba cyklistických stezek už trvalá. Jaron Barney, obyvatel Manhattanu, který se před pandemií spoléhal pouze na metro, se před týdnem poprvé projel na kole v okrsku West Harlem. „New York miluji a skvělé na kole je, že už teď jsem viděl další části města, a to jsem se jen jel projet. Všechno tak poznáte lépe.“
Cyklistika v globálním měřítku
New York není jediné město, které dává cyklistům zelenou. Také Berlín, Brusel, Seattle, Lima, Mexico City, Vancouver, Budapešť a Dublin patří k městským centrům, které reagují na pandemii novou cyklistickou infrastrukturou. Italský Milán plánuje v příštích měsících vytvořit 35 km cyklistických stezek. Kolumbijská Bogota v březnu otevřela přes 80 km nouzových cyklistických stezek. Do června vydá Velká Británie 2 mld. GBP na stezky pro cyklisty a pro chodce po celé zemi. V Paříži získali cyklisté 48 km cest a vláda dokonce nabízí lidem 50 EUR na opravu starých jízdních kol. Francouzská ministryně životního prostředí Élisabeth Borne minulý měsíc podpořila cyklistické iniciativy v zemi na svém Twitteru: „Chceme, aby tohle období bylo průlomové v cyklistické kultuře a aby se jízdní kolo stalo vítězem celé té dekonstrukce.“
Výhody cestování na kole
Když vyjdeme vstříc cyklistům, mohou přitom vzniknout také vedlejší benefity pro města, která právě čelí zdravotní krizi. Podle Holandské cyklistické ambasády denní dojíždění do práce na kole snižuje depresi a vážná zdravotní rizika, jako jsou srdeční choroby a rakovina, na polovinu. V Kodani, kde 43 % lidí dojíždí do práce na kole, cyklisté každoročně předejdou vytvoření 20 000 tun uhlíkových emisí tím, že nechají auto v garáži.
Ve městech se špatnou kvalitou vzduchu, jako je like New York, může snížení emisí CO2 pomoci v boji proti koronaviru. Studie provedená školou Harvard T.H. Chan School of Public Health zjistila, že počet úmrtí na covid-19 vzrostl o 15% v oblastech s vyšší úrovní znečištění vzduchu, což naznačuje, že dlouhodobé vystavení škodlivým látkám v ovzduší způsobuje náchylnost lidí k těžšímu průběhu nemoci covid-19.
Zatímce ekonomiky v celém světě trpí, přiklonění se k cyklistické kultuře může také přinést finanční úlevu. Cyklisté v průměru utratí ve svém okolí třikrát více než řidiči aut. Poté, co New York instaloval chráněné cyklistické trasy na 8th a 9th Avenue v Manhattanu, maloobchodní tržby na 9th. Avenue vzrostly o 49 %.
„Myslete na to, že když jste v autobuse nebo v metru, není to o cestě, ale i cíli,“ říká Zagata, který žije v okrsku Williamsburg v Brooklynu. „Vjedete do tunelu, nasadíte si sluchátka, čtete knihu, a pak jste na druhém konci. Takový luxus ale na kole nemáte, takže Vám umožní zjistit, že tady je nová kavárna, tam zase nová etiopská restaurace a tam je bistro, kde dělají skvělé sendviče, nebo objevíte nový otevřený prostor, který budete chtít prozkoumat o víkendu. Tím se New York stane pro nejednoho z nás mnohem lepším místem pro život.“
Důvod, proč se většina lidí stěhuje do New Yorku, momentálně zmizel. Divadla na Broadwayi mají zavřeno, 5th Avenue je „městem duchů“, a oblíbené restaurace zůstávají zlověstně prázdné. Přesto tento přechodový okamžik poskytuje městu jedinečnou příležitost dát veřejnému prostoru novou podobu, která bude upřednostňovat fyzickou a ekonomickou pohodu obyvatel.
„Mým snem je, aby si lidé ze svých jízdních kol své město znovu zamilovali,“ říká Zagata. A při probíhajících plánech na novou infrastrukturu je zde naděje, že se tento sen stane skutečností.
(článek z počátku června 2020)