Značka Audi si dopřává přestávku od běžných elektrických crossoverů zapadajících na trhu a nyní zkoumá drsnější druh elektrického užitkového vozidla připraveného na dobrodružství. Koncept Activesphere uzavírá koncepční sérii elektromobilů „Sphere“ a ukazuje, jak lze technologii EV zformovat do podoby všestrannějšího víceúčelového vozidla. Nový koncept kombinuje tělo sedanu Sportback s vysokým podvozkem vozidla 4×4 a bezkonkurenční užitkovostí pickupu.
Společnost Audi debutovala v průběhu let 2021 a 2022 trojicí konceptů „Sphere“ a zkoumala, jak spojit svou modulární platformu pro elektromobily, Premium Platform Electric (PPE), a samořídící technologie nové generace, aby zformovala budoucí třídy vozidel, od roadsterů měnícími tvary až po dlouhé saloony ultra-premium. Activesphere debutuje jako čtvrtý a konečný koncept v sérii, přičemž odstraňuje linie mezi tradičními segmenty a skutečnými auty pro všechno. Sportovní vozy offroad byly ve Volkswagen Group na vrcholu ke konci roku 2022 a trend pokračuje s Activesphere, i když ve větší a praktičtější pojmové formě. Čtyřdveřové vozidlo dlouhé 5 m není čistě sportovní vůz jako Porsche 911 nebo Lamborghini Huracan, ale rozhodně se může chlubit něčím ze sportovního vozu prostřednictvím svého profilu fastback, rychlého, hladkého, zakřiveného těla a ostrého pohledu. Pokud jde o připravenost v terénu, Activesphere je viditelně vyšší než průměrné crossover coupe díky adaptivnímu vzduchovému odpružení a velkým kolům 22 palců (56 cm) s masivními terénními pneumatikami 285/50. Nastavitelné odpružení se maximalizuje s vyšší výškou, než má Toyota Tacoma, a ponechává 248 mm prostoru mezi zemí a podvozkem. Na dálnici může řidič snížit odpružení až na výchozí nastavení 208 mm. Plně elektrická pohonná jednotka v ActiveSphere zapojí všechna 4 kola prostřednictvím systému Quattro AWD s vyhrazenými předními a zadními nápravovými motory. Tyto motory vyprodukují společně 436 koní (325 kW) a točivý moment 720 nm, což má za následek dobu sprintu 100 km/h.
Audi přesahuje průměrný koncept zapomenutelného elektrického crossoveru tím, že bere užitkový aspekt konceptu CUV trochu vážněji. Stisknutím tlačítka se koncept sportback mění v „active back“: otevře se malá korba ve stylu pickupu se sklopným schůdkem. Korba skýtá prostor pro 2 elektrokola, ale stejně snadno můžete převážet golfové tašky, wakeboardy či vodní lyže k vodě nebo zimní vybavení do hor. Pokud jde o posledně jmenované, koncept dokonce zahrnuje výsuvný nosič lyží integrovaný do střechy. Activesphere používá plochou baterii 100 kWh umístěnou v rozvoru kol širokém 2970 mm a Audi odhaduje dojezd na více než 600 km. Uvidíme, jak bude tato řada vypadat, jakmile se na scéně objeví první produkční vozidla PPE, ale konstrukce 800 V je potvrzenou součástí výrobního plánu. U Activesphere to znamená přidat 300 km rozsahu za pouhých 10 minut, zatímco řidiči s 25 minutami navíc mohou přeskočit z 5 na 80 % úroveň nabíjení.
Stejně jako předchozí koncepty Sphere se také ActiveSphere nabíjí s autonomií úrovně 4, což řidičům dává na výběr buď převzít volant, nebo postoupit veškeré řízení vozidlu. V autonomním režimu se volant, pedály a palubní deska zatáhnou a ponechají před řidičem a spolujezdcem široký prostor. Při tom se transparentní mřížka singleframe zkombinuje s čelním sklem a nabídne rozšířený výhled na silnici před Vámi. Výhledy z analogových oken však patří do 20. století. Ti, kteří hledají něco modernější, si mohou připnout náhlavní soupravu pro smíšenou realitu skýtající kombinaci pohledu z kamery a překrývajícího se 3D obsahu, interaktivních funkcí a jízdních informací. Například v prostředí terénu může systém promítat grafiku 3D topografie s vysokým rozlišením na skutečné zobrazování krajiny a přidávat informace a navigační překryvy. Každý cestující má vlastní VR náhlavní soupravu a obsah je individuálně konfigurovatelný, řízený kombinací pohledu a virtuálního dotykového ovládání citlivého na gesta. Cestující také mohou používat tyto virtuální ovládací prvky na základní funkce, jako nastavení audio nebo klimatu v kabině, čímž hrozí zcela novou úrovní technických prvků mnohem více, než tomu dosud bylo u digitálních ovládacích prvků hard-touch. Podle Audi lze náhlavní soupravy dokonce používat i mimo vozidlo, a to nejen pro úkoly související s vozidlem (jako je monitorování nabití), ale také pro nesouvisející činnosti, jako je AR jízda po stezce na horských kolech či navigace na lyžařském svahu.
Nejsme si jisti, zda existuje dostatečný trh pro all-in-one 4×4 crossover coupe mini pickup, ale ActiveSphere efektivně zastoupí několik možných vozidel najednou. Audi říká, že konstrukce PPE, kterou vyvinuli společně se značkou Porsche, může podporovat obrovský rozsah vozidel s vysokým objemem, včetně vysokých SUV a CUV. Poznamenává také, že ActiveSphere sdílí téměř identické vnější rozměry se sedanem A6. Společnosti Audi debutovala konceptem ActiveSphere ve svém designovém studiu v Malibu. Nyní, když je koncepční série PPE Sphere oficiálně dokončena, společnost plánuje odhalit několik produkčních vozidel PPE v rychlém sledu do konce roku 2023.