Američané, kteří jsou během coronavirové pandemie izolovaní doma, zatímco kina i restaurace jsou zavřené, teď tráví mnohem více času online. Analýza používání internetu v USA od New York Times uskutečněná díky poskytovatelům dat SimilarWeb a Apptopia, odhaluje, že se chování lidí se šířením viru posunulo, někdy ostře, a zatlačilo je k elektronickým zařízením, kde pracují, baví se a komunikují.
Chceme být ve spojení a bavit se, ale odvracíme se od telefonů
Téměř všechny veřejné akce byly zrušené, a tak Američané začali hledat zábavu na streamovacích službách, jako je Netflix a YouTube, a spojení s druhými na sociálních sítích, např. Facebooku. V posledních pár letech se uživatelé těchto služeb z velké části přesunuli ke svým smartphonům, což ovlivnilo zaměření celého odvětví. Dnes, kdy trávíme čas doma, PC stále při ruce, si lidé zřejmě uvědomili, jak nepříjemné je stále zírat na malý displej mobilu. Facebook, Netflix a YouTube zaznamenaly stagnaci či pokles použití aplikací na mobilních zařízeních, zatímco na jejich stránkách provoz vzrostl. To vyplývá z dat od SimilarWeb a Apptopia, které čerpají údaje z několika nezávislých zdrojů, aby vytvořili data srovnatelná s jinými na internetu.
S nárůstem společenského odstupu hledáme nové způsoby spojení, především prostřednictvím videochatu
I když použití tradičních sociálních médií vzrostlo, chceme víc než jen být ve spojení prostřednictvím zpráv a textu – chceme se také vidět. To podpořilo aplikace, které do té doby setrvávaly v relativní skrytosti, např. video chatovací aplikace Duo nebo Houseparty od Googlu, které umožňují skupinám přátel se připojit na jeden videochat a společně hrát hry. Také jsme se začali mnohem více zajímat o naše bezprostřední okolí, jak se mění a reaguje na virus a karanténní opatření. To vedlo k novému zájmu o stránky Nextdoor, které spadají pod sociální média a zaměřují se na spojování lidí z blízkého okolí.
Spoléháme na služby, které nám umožňují pracovat a učit se z domova
Kanceláře a školní třídy se přesunuly do obývacích pokojů a kuchyní – nic přitom nemá hlubší dopad na online aktivity než tato změna. Školní úkoly se odevzdávají na Google Classroom. Schůze a mítinky se odehrávají na Zoom, Google Hangouts či Microsoft Teams. Přesun k těmto službám ale přinesl nutnost nového přezkumu postupů při ochraně osobních údajů.
Hledání aktualit o viru podpořilo čtení místních a renomovaných novin místo „partyzánských“ stránek
Uprostřed nejistoty, jak daleko se epidemie dostane – dnes jsou v USA stovky tisíc případů a počet mrtvých se denně narůstá — chtějí Američané víc než jen nejnovější zprávy o koronaviru. Mezi nejvyhledávanějšími jsou místní zpravodajské stránky, které zaznamenaly velké skoky v provozu s tím, jak se lidé snaží dozvědět, jak pandemie postihuje jejich město a život v něm. Američané také více vyhledávali renomovaná média, když hledali informace o současné zdravotní krizi a jejích ekonomických souvislostech. CNBC, stránky s aktualitami ze světa obchodu, zaznamenaly raketový nárůst čtenářů. Stránky renomovaných novin The New York Times a The Washington Post v posledním měsíci zaznamenaly nárůst provozu o více ja 50 %. Touha po nejnovějších faktech o viru přitom redukuje zájem o zprávy ovlivněné názory na „partyzánských“ stránkách, které definovaly tvář médií v nedávných letech. Politicky orientované stránky, jako je The Daily Caller (pravicové) a Truthdig (levicové) zaznamenaly stagnující nebo klesající počty čtenářů. Také stránky TV sítě Fox News zaznamenaly menší čísla ve srovnání s jinými velkými odbytišti.
Co se zvýšení popularity týče, všechny zpravodajské stránky předčí stránky amerického Centra pro kontrolu a prevenci nemocí, které přitahují miliony čtenářů (dříve to byla téměř nula). V průběhu času čtenáři vyhledávali také ambicioznější snahy, např. jak přesně stanovit šíření viru (což nabídlo Výzkumné centrum koronaviru Univerzity Johns Hopkins). Jednostranné zaměření na virus potlačilo obecnou zvědavost, která lidi přitahuje ke stránkám, jako je Wikipedia; ta zaznamenala nejprve pokles zájmu a pak mírný nárůst.
Videohry získaly, zatímco sporty ztratily
Protože všechny zápasy hlavních lig byly odvolány, nebylo příliš sportu, který by bylo možné sledovat. Sledovanost stránek TV sítě ESPN od konce ledna prudce poklesla. Přitom několik stránek zaměřených na videohry zaznamenalo nárůst provozu, stejně tak jako stránky, kde můžete pozorovat jiné lidi při hraní. Twitch, hlavní stránka pro streamování hraní her, zaznamenala nárůst provozu o 20 %. TikTok, mobilní aplikace s krátkými vtipnými klipy, získávala na popularitě už před propuknutím koronaviru a od té doby pokračuje ve svém vzestupu. Je příjemné vidět, že alespoň některé věci zůstaly krizí neovlivněné.
***
Nový český antigenní test na bazi slin dnes vyrábí společnost Bakter Medical. Jejich testy doporučují přední čeští odborníci: podle českých laboratorních výsledků mají velkou shodu s PCR testy. Testy mohou snadno provádět i osobami bez zdravotnické kvalifikace a nevyžadují laboratorní vybavení. Jsou vhodné pro testování do firem, domov důchodců, škol, sportovních organizací apod.. Testy můžete provádět doma před schůzkou, návštevou rodiny, odchodem do zaměstnání nebo na různé akce. Více o testech se můžete dovědět na stránkách https://www.baktermedical.cz/