Lexus nastartuje vodíkový motor v konceptu terénního vozu ROV

Lexus nastartuje vodíkový motor v konceptu terénního vozu ROV 1

Jako luxusní odnož Toyoty má Lexus některé z nejlepších off-roadů na trhu, jako je nový model LX600 založený na Land Cruiseru a GX460, který byl zase založen na Land Cruiseru Prado.

Přesto to není první automobilová značka, která by Vás napadla, když je řeč o vozech off-road, a pokud by se konverzace přesunula k off-roadovým powersportům, vypadne hned ze seznamu. To se dnes mění s uvedením zcela nového konceptu ROV, agresivního side-by-side, který za sebou zanechává jen rozvířený prach díky prakticky bezuhlíkovému vodíkovému spalovacímu motoru.

S konceptem rekreačního off-highway vozidla (ROV) představuje Lexus zajímavou alternativu k plně elektrickým vozům side-by-side, které si začaly razit cestu na trh. Místo technologie vodíkových palivových článků, se kterou je spojována Toyota, spoléhá Lexus na novější experimentálnější vodíkovou technologii ICE. Toyota testovala a vyvíjela technologii vodíkových spalovacích motorů prostřednictvím svého programu pro motoristický sport, zatímco ROV používá 1l jednotku napájenou vysokotlakou nádrží na stlačený vodík. Lexus neuvádí přesné odhady výkonu, ale říká, že vysoká rychlost spalování vodíku vede k rychlému nárůstu točivého momentu, který offroady ocení. Na rozdíl od tichého elektrického RC auta, vodíkový motor ROV přenáší hluk podobný plynovému ICE. Lexus však slibuje, že hluk motoru bude zmírněn prostřednictvím standardů QDR (Quietness, Durability, Reliability/tichost, trvanlivost, spolehlivost), takže řidič pravděpodobně nebude vystaven hladinám hluku odpovídajícím motorové pile běžící na sedadle spolujezdce. Lexus připouští, že ze spáleného motorového oleje se uvolňuje nepatrné množství uhlíku, ale vodíkový ICE snižuje emise CO², takže jsou velmi blízko nule. Rádi bychom se dozvěděli, jaký dojezd si Lexus představuje pro ROV na jedno natankování, ale společnost zatím koncept tak podrobně nepopisuje.

Lexus se nesnaží přetvořit styl side-by-side, jak by to udělala Tesla, kdyby přeměnila Cyberquad. Místo toho hbitě překračuje hranici mezi stylem luxusního automobilu a tradičním sportovním designem side-by-side. Prvky, jako je tmavě bronzová barva a „naštvané L“ světlomety, definitivně oddělují ROV od ostatních modelů side-by-side. Lexus také zvládá pracovat v dosud nejvkusnější iteraci své vřetenové mřížky, menšího napjatějšího designu v barvě karoserie, který nepůsobí přehnaně a nemístně, jak má tento vzor tendenci. ROV měří 312 x 173 x 180 cm a má méně agresivní profil než např. Polaris RZR Pro R díky své vzpřímenější geometrii ochranné klece. Uvnitř dává Lexus vozu ROV mírný nádech luxusu prostřednictvím volantu potaženého kůží a systému odpružení v sedadle, který je navržen tak, aby vyrovnával nerovnosti a otřesy. Jednoduchý jednorozměrný displej poskytuje řidiči důležité informace bez zbytečného rozptylování.

„Lexus ROV je naší odpovědí na rostoucí vášeň pro outdoor a adventure ducha luxusních spotřebitelů,“ vysvětluje Spiros Fotinos, šéf Lexus Europe. „Jako koncept spojuje naši touhu vyvíjet také produkty orientované na životní styl s naším probíhajícím výzkumem nových technologií, které přispívají k uhlíkové neutralitě.“

To je zhruba tak blízko, jak se Lexus blíží k řešení jakéhokoli výrobního potenciálu, takže prozatím budeme muset s ROV zacházet jako se zábavným objevným konceptem, který poskytuje pohled do budoucnosti off-roadů na alternativní paliva. Ale Lexus už dříve postavil také jachtu, takže možná bude OHV jen malý úkol.