Mercedes-Benz F015: prototyp luxusního automobilu jezdícího na vodík a bez řidiče

Mercedes-Benz F015: prototyp luxusního automobilu jezdícího na vodík a bez řidiče 1

Německá automobilka Mercedes-Benz představila prototyp luxusního sedanu, který netřeba řídit. Odvážně navržený automobil s krásně zakřiveným designem má stále volant, na rozdíl od elektromobilu od společnosti Google. Automobil je koncipován pro čtyři cestující, kterým nabízí velkorysé prostorové podmínky.

Pozoruhodná je kombinace futuristického designu a funkčnosti. Koncept neslouží pouze na dopravu z místa A do místa B, ale nabízí cestujícím něco navíc. Všichni čtyři pasažéři v něm mohou relaxovat, nebo pracovat aniž by se věnovali řízení či sledování provozu. O vše se stará elektronika a autopilot, který mapuje okolí pomocí laserových radarů a orientuje se díky datům 3D navigační mapy. To, čím se Mercedes-Benz liší například od minimalistického modelu od společnosti Google je právě kombinace funkčnosti s velkou dávkou luxusu.

Mercedes-Benz F 015 charakterizuje nízko uložené přední část a hladké linie střechy, což dodává vozu elegantní, futuristický vzhled. Samotná konstrukce karoserie sestává z plastů vyztužených uhlíkovými vlákny (CFRP), hliníku a vysoce pevné oceli. Mercedes tvrdí, že tímto způsobem se mu podařilo ušetřit na váze až 40% hmotnosti. Stejně monumentální jsou 26-palcové disky kol. Za zmínku stojí rozvor, který je až o 245 mm větší než u limuzíny Maybach.

Zaujmou velké křídla dveří, sedačky z ořechového dřeva a ledově bílá kůže Nappa s kovovými a skleněnými prvky v interiéru. Pokud se řidič rozhodne vozidlo řídit, volant se automaticky vysune z palubní desky. Digitální životní prostor dotváří celkově až šest displejů. Cestující mají možnost komunikovat s autem prostřednictvím gest nebo dotykem. V přední i zadní části automobilu jsou implementovány velké LED displeje. Přední strana zahrnuje mimo jiné i laserový projekční systém komunikující s okolím a chodci pomocí grafických symbolů a zvuku.

Na pohon slouží energie z baterií a palivových článků. Vpředu umístěny akumulátory s kapacitou 29 kWh stačí na jízdu do vzdálenosti 200 km/h a dobíjet se dají i bezdrátově. V přední části jsou také umístěny palivové články, které čerpají vodík ze dvou nádrží uložených příčně v podlaze ve speciálním bezpečnostním boxu. Pod tlakem 700 barů se do nich vejde až 5,4 kg vodíku, který zajistí dojezd dalších 900 km. Spotřeba ve vodíkovém režimu je jen 0,6 kg paliva na 100 km, což je ekvivalent dvou litrů nafty. Celkový dojezd na jedno nabití a natankování je 1 100 km a to s nulovými emisemi.