Jak bude vypadat doprava v budoucnosti? Futuristicky vypadající auta jezdící na nové zdroje energie? Automobil, který řídí sám? Pro někoho hudba budoucnosti, ale pro společnost Mercedes již zčásti realita.
Automobil, který již v červenci minulého roku představili veřejnosti, potěší hlavně řidiče kamionů. Jde totiž o nový tahač MERCEDES – BENZ FUTURE TRACK 2025.
Kontrolu nad řízením má řidič díky tabletu, který si zapne ještě před přepnutím vozidla do režimu autopilota. Rozložení senzorů, díky kterým může tahač vykonávat „autonomní“ jízdu a poloha řidiče během této jízdy je neustále monitorovaná.
Senzory neustále sledují a zpracovávají situaci v okolí kamionu. Udržují vozidlo na dálnici.
Číslo v názvu tahače naznačuje, že vozidlo by se mělo na vozovku dostat pravděpodobně až v roce 2025. Vůz však existuje a kromě futuristického vzhledu dává jasně najevo, jak bude vypadat budoucnost nákladní dopravy. Rok před testováním tohoto vozu automobilka oslavila velký úspěch, když jejich Mercedes třídy S projel trasu dlouhou 100 kilometrů sám, bez jediného zásahu řidiče.
Ale zpět k tahači. Představte si řidiče sedícího za volantem, který začíná pociťovat únavu nebo potřebuje vyřídit nějaké neodkladné záležitosti se společností, pro kterou pracuje, ale odpočívadlo je stále daleko. V takových běžných situacích by musel vydržet po nejbližší odstavnou plochu, ale díky novému tahači může pokračovat v cestě. Po aktivaci autopilota se řidičovu sedadlo posune dozadu a natočí se o pár stupňů doprava.
Tehdy vozidlo bez problémů přebírá řízení. Kontrolu nad řízením má řidič díky tabletu, který si zapne ještě před přepnutím vozidla do režimu autopilota. Díky senzorům a kamerám, neustále monitorujícím situaci v téměř 360-stupňovém okruhu kolem vozidla dokáže kamion na 100 procent pokračovat v cestě. Samozřejmě nechybí ani další senzory, které monitorují a propojují všechny části tahače. Řidič pomocí WIFI sítě, propojující vozidlo s tabletem, nejenže kontroluje tahač, ale současně může pomocí tabletu vyřídit například záležitosti ohledně papírování, které musely dosud dělat další zaměstnanci dané společnosti, čímž se sníží náklady přepravní společnosti. Může se se spolujezdcem vystřídat, aniž muselo vozidlo zastavit. Před přepnutím do režimu „jízdy“ je sedadlo s řidičem opět automaticky posunuto k volantu a řidič má ještě několik vteřin na to, aby se mohl připravit na bezpečné převzetí řízení.
Tahač byl testován na dálnici A14 v Magdeburgu, kolem kamionu jelo několik dalších vozidel, nejen kvůli navození reálné situace na dálnici, ale i proto, že kvůli platné legislativě nemohl jet takový kamion sám, tedy bez doprovodných vozidel. Kamion jel v režimu autopilota nejvyšší rychlostí kolem 85 km/h.
Dalším důležitým faktorem je výrazné snížení spotřeby vozidla, což také potěší speditérské společnosti.
Jak je vidět, budoucnost nákladní přepravy bude stále patřit kamiónům. Avšak díky futuristickým a brilantním návrhům budou kamiony budoucnosti opravdu kamiony budoucnosti.