Posledních 32 let časopis Rider vybírá motocykl roku. S výjimkou dvou let, kdy nechal čtenáře vybírat hlasováním (Honda F6B v roce 2013 a BMW R 1200 RT v roce 2014), bylo na redakčním týmu Rideru, aby vybral vítěze na základě kolektivní zkušenosti s vhodnými uchazeči v daném roce.
Rider testuje co největší počet nových nebo výrazně modernizovaných motocyklů uvedených v posledním roce a hodnotí je v kontextu jejich zamýšleného použití. Od chvíle, kdy oznámil loňského vítěze, testoval cruisery, baggery, sportovní motocykly, adventure motocykly, naked biky, minibiky, sportovní i luxusní cestovní motocykly (tourery), café racery, standardní motocykly a dokonce i elektrický dirtbike pro děti.
Zúžit tak rozmanitou škálu motocyklů do jediného „nej“ není snadné. Cílem je identifikovat ten, který nejlépe splňuje zamýšlený účel a posouvá stav designu, výkonu a funkce motocyklu. Ne vždy se přitom trefili do cíle. BMW K1, které vybrali jako první MOTY v roce 1990, se ukázal jako propadák a bezvidlicová Yamaha GTS1000, kterou vybrali v roce 1993, byla odpovědí na otázku, na níž se nikdo neptal. I když některé z provedených výběrů neobstojí ve zkoušce času, Rider si za nimi stojí, protože to byly působivé motocykly v kontextu své doby. Jiné je snazší hájit, např. Hondu GL1800 Gold Wing z roku 2001, Suzuki V-Strom 1000 z roku 2002, BMW R 1200 GS z roku 2005 a Harley-Davidson Milwaukee-Eight Touring z roku 2017. Pro rok 2022 bylo k dispozici více než 60 způsobilých uchazečů. Výběr byl zúžen na 10 finalistů a 1 konečného vítěze.
BMW K 1600 GTL. Vítěz ceny MOTY Rider 2012, špičkový luxusní cestovní vůz BMW, získal v roce 2022 dosud nejvýznamnější aktualizaci. Jeho ultra plynulý řadový šestiválec o objemu 1649 ccm poskytuje výkon 160 koní a 133 lb-ft točivého momentu, jeho kompletní sada elektronických pomůcek pro jezdce byla modernizována, a má obrovský 10,25palcový displej TFT, klimatizovanou přihrádku na smartphone a další nové funkce pro pohodlí a komfort.
CFMOTO 650 ADventura. Zcela nová 650 ADventura, která soupeří s Kawasaki Versys 650LT, je poháněna paralelním dvouválcem o objemu 649 cm3, který poskytuje výkon 60 koní a točivý moment 41 lb-ft. Má nastavitelné čelní sklo, TFT displej, LED osvětlení, prokluzovou/asistenční spojku, standardní ABS, sportovně-cestovní pneumatiky Pirelli Angel GT a sedlové brašny s tvrdou skořepinou. S cenou 6799 USD předbíhá Kawasaki o 3200 USD.
Ducati Multistrada V4 Pikes Peak. Špičkový motor Grandturismo V4 z řady Multistrada V4 Pikes Peak o objemu 1158 ccm poskytuje výkon 170 koní a 92 lb-ft točivého momentu a jeho hra s apex-strafingem se zvyšuje díky novému režimu Race a přepracovanému rychlému řazení. Je vybaven kompletní elektronikou (včetně adaptivního tempomatu a detekce mrtvého úhlu), odpružením Öhlins Smart EC 2.0, třmeny Brembo Stylema a dalším.
Harley-Davidson Nightster. Zcela nový Nightster, duchovní nástupce vzduchem chlazeného Sportsteru poháněného Evo, je výkonný cestovní motocykl postavený na modulární platformě motoru Harley s kapalinou chlazeným motorem Revolution Max, v tomto případě s 975ccm V-Twin s variabilním časováním ventilů, který vytváří 90 hp. Klasické stylové prvky zahrnují zaoblenou „nádrž“ (ve skutečnosti kryt vzduchové komory), kulatý kryt přívodu vzduchu a odhalené zadní tlumiče.
Honda Navi. Zcela nová Honda Navi si vypůjčila ventilátorem chlazenou jednoduchou převodovku 109 ccm a převodovku CVT ze skútru Activa 6G a populárního designového jazyka Grom a nachází se na hranici mezi otočným skútrem a překračovaným motocyklem. Navi s 8hp váží pouhých 107 kg, má výšku sedadla 76 cm a jeho cena je pouhých 1807 USD, což z něj činí ideální bránu do světa motocyklů.
Indian Pursuit Limited – bagger challenger od Indian, poháněný kapalinou chlazeným motorem PowerPlus 108 V-Twin, který poskytuje výkon 108 koní a točivý moment 113 lb-ft na zadním kole, se stal MOTY Rider 2020. Cestovní schopnosti byly podpořeny u Pursuit Limited (nebo Dark Horse), který dostal spodní kapotáž, vysoké nastavitelné čelní sklo, sedadlo Touring Comfort, vyhřívané rukojeti a kufr s integrovaným opěradlem spolujezdce.
KTM 1290 Super Duke R Evo. Model 1290 Super Duke R, známý jako „The Beast“ (Bestie), přidal ke svému názvu „Evo“ a byl aktualizován o odpružení WP Semi-Active Technology (SAT) dostupné se 6 režimy a automatickým nastavením předpětí, revidovaný systém plynu throttle-by-wire a další. Jeho motor 1301 ccm V-Twin skýtá výkon 180 koní a 103 lb-ft točivého momentu a jeho elektronika umožňuje jezdcům zkrotit nebo rozpoutat „Bestii“, jak uznají za vhodné.
Royal Enfield Classic 350 přináší zpět styl, díky kterému se Royal Enfield Bullet (vyráběný v letech 1931–2020) stal ikonickým motocyklem a spojuje jej s 349ccm vzduchem/olejem chlazeným, SOHC, 2ventilovým, vstřikovaným motorem Single s 5rychlostní převodovkou. Classic 350, který je k dispozici v 9 barevných kombinacích a za cenu pouhých 4599 USD, je ztělesněním jednoduchého, zábavného a dostupného motocyklu.
Triumph Tiger 1200 kompletně přepracoval platformu adventure motorek Tiger 1200 pro modelový rok 2023, snížil hmotnost o 25 kg, přišrouboval 147hp Triple ze Speed Triple a vybavil ho novým podvozkem a vylepšenou elektronikou. K dispozici je 5 variant: GT, GT Pro a GT Explorer zaměřené na použití v ulicích a Rally Pro a Rally Explorer připravené pro jízdu v terénu.
Yamaha MT-10. Na vrcholu mezi Hyper Naked od společnosti Yamaha je MT-10, potomek FZ1, který se objevil v MOTY 2006. Tento „mistr točivého momentu“ je poháněn motorem 160hp crossplane inline-four odvozeným z YZF-R1. Pro rok 2022 byl aktualizován o novou elektroniku odvozenou od R1, modernizované brzdy, přepracovaný styl a ergonomii, nový TFT displej a další.
Redaktoři Rideru jsou velkými fanoušky výkonu. To je často nadužívaný a obecný termín, ale shrnuje mnoho, co na motocyklech milujeme: výkonné, vzrušující motory; silný, citlivý podvozek – vše od rámu po odpružení, brzdy a pneumatiky. A v dnešní době také elektronické pomůcky pro jezdce, které umožňují přizpůsobit reakce různým podmínkám nebo preferencím jezdce. Jsme jezdci v ulicích. Můžeme občas absolvovat dráhový den nebo školu, ale obvykle nám to pomůže vypilovat naše dovednosti, abychom mohli na ulici jezdit jistěji a bezpečněji. Chceme výkon, který je vzrušující a přitom stále ovladatelný na veřejných komunikacích. Zároveň rádi hledíme do dálky. Rider byl založen v roce 1974 právě v době, kdy se rozvíjel segment cestování, a cestování na motocyklu bylo jedním z charakteristických znaků časopisu. V průběhu let zde otestovali tisíce motocyklů a tíhnou k takovým, které jsou pohodlné, spolehlivé a všestranné, a přitom stále podávají výkon. Jejich motocyklem roku 2021 se stala Yamaha Tracer 9 GT, sportovní tourer v adventure stylu, který je lehčí a cenově dostupnější než tradiční těžké sportovní motocykly, jako jsou BMW R 1250 RT, Yamaha FJR1300 a Kawasaki Concours 14 (každý z nich někdy nosil korunu MOTY Rider). Ve skutečnosti bylo 8 z 32 předchozích vítězů MOTY sportovní motocykly. A ještě dalších 9.
Suzuki GSX-S1000GT+ („+“ označuje model se standardními sedlovými brašnami, zatímco základní model GT se obejde bez nich) poskytuje veškerý výkon, který jezdec v ulicích potřebuje, v rafinovaném, pohodlném a sofistikovaném balení za rozumnou doporučenou cenu 13 799 USD. Splňuje všechny správné výkonové položky a zároveň je praktický a poskytuje místo pro naše věci. Řadový čtyřválec GSX-S o objemu 999 ccm je převzat ze Suzuki GSX-R1000 K5, neprůstřelného motoru vyhrávajícího mistrovství. Vyladěný pro pouliční provoz skýtal 136 koní při 10 200 otáčkách za minutu & točivý moment 73 lb-ft při 9300 otáčkách za minutu na dynamiku zadních kol Jett Tuning. Jak bylo řečeno v silničním testu v červencovém čísle časopisu Rider: „Motor GSX-S je klenot bez drsných hran. Od otevření plynu nad volnoběhem až po otočení rukojeti až na doraz, výkon přichází čistě a předvídatelně.“
GSX-S1000GT+ (úvodní foto) je vybaven systémem inteligentní jízdy od Suzuki, který zahrnuje 3 jízdní režimy; ty upravují odezvu plynu, výkon, kontrolu trakce, tempomat a další systémy. Má nejlepší rychlé řazení nahoru/dolů a díky svému streetově vyladěnému podvozku pro sportovní motocykly nabízí GT+ předvídatelné ovládání, vynikající stabilitu a dokonalou plynulost. Cestovní vybavení zahrnuje pohodlné sezení pro jezdce a spolujezdce, 25,7litrové boční kufry, do kterých se vejde většina celoobličejových přileb, a 6,5palcový plně barevný TFT displej s připojením Bluetooth prostřednictvím aplikace mySPIN od Suzuki pro chytré telefony. Se svým hranatým sportovním stylem vypadá GSX-S1000GT+ jako maximálně rychlý stroj, přičemž boční kufry lze snadno vyjmout pro ještě sportovnější vzhled. Jak bylo shrnuto v silničním testu, „GSX-S1000GT+ nabízí vynikající rovnováhu mezi výkonem, technologií, hmotností, pohodlím a cenou. A život je dobrý, když je okolní krajina rozmazaná.“
Zážitkové dárky a poukazy se staly velmi populárním způsobem, jak obdarovat naše blízké. Představte si,…
Pokud se zajímáte o to, kolik stojí metro ve Valencii, je důležité si uvědomit, že…
Valencie, rozprostírající se na pobřeží Středozemního moře, je třetím největším městem Španělska a díky své…
Po příletu na letiště ve Valencii, které je oficiálně známé jako Letiště Manises, se návštěvníci…
Valencie, toto nádherné španělské město nacházející se na pobřeží Středozemního moře, je místem, které oplývá…
Valencie, okouzlující město na východním pobřeží Španělska, je místem, které nabízí návštěvníkům nejen slunečné počasí…