Auto-moto

Motocykly roku 2022

Posledních 32 let časopis Rider vybírá motocykl roku. S výjimkou dvou let, kdy nechal čtenáře vybírat hlasováním (Honda F6B v roce 2013 a BMW R 1200 RT v roce 2014), bylo na redakčním týmu Rideru, aby vybral vítěze na základě kolektivní zkušenosti s vhodnými uchazeči v daném roce.

Rider testuje co největší počet nových nebo výrazně modernizovaných motocyklů uvedených v posledním roce a hodnotí je v kontextu jejich zamýšleného použití. Od chvíle, kdy oznámil loňského vítěze, testoval cruisery, baggery, sportovní motocykly, adventure motocykly, naked biky, minibiky, sportovní i luxusní cestovní motocykly (tourery), café racery, standardní motocykly a dokonce i elektrický dirtbike pro děti.

Zúžit tak rozmanitou škálu motocyklů do jediného „nej“ není snadné. Cílem je identifikovat ten, který nejlépe splňuje zamýšlený účel a posouvá stav designu, výkonu a funkce motocyklu. Ne vždy se přitom trefili do cíle. BMW K1, které vybrali jako první MOTY v roce 1990, se ukázal jako propadák a bezvidlicová Yamaha GTS1000, kterou vybrali v roce 1993, byla odpovědí na otázku, na níž se nikdo neptal. I když některé z provedených výběrů neobstojí ve zkoušce času, Rider si za nimi stojí, protože to byly působivé motocykly v kontextu své doby. Jiné je snazší hájit, např. Hondu GL1800 Gold Wing z roku 2001, Suzuki V-Strom 1000 z roku 2002, BMW R 1200 GS z roku 2005 a Harley-Davidson Milwaukee-Eight Touring z roku 2017. Pro rok 2022 bylo k dispozici více než 60 způsobilých uchazečů. Výběr byl zúžen na 10 finalistů a 1 konečného vítěze.

 

Finalisté Motocyklu roku 2022

BMW K 1600 GTL. Vítěz ceny MOTY Rider 2012, špičkový luxusní cestovní vůz BMW, získal v roce 2022 dosud nejvýznamnější aktualizaci. Jeho ultra plynulý řadový šestiválec o objemu 1649 ccm poskytuje výkon 160 koní a 133 lb-ft točivého momentu, jeho kompletní sada elektronických pomůcek pro jezdce byla modernizována, a má obrovský 10,25palcový displej TFT, klimatizovanou přihrádku na smartphone a další nové funkce pro pohodlí a komfort.

CFMOTO 650 ADventura. Zcela nová 650 ADventura, která soupeří s Kawasaki Versys 650LT, je poháněna paralelním dvouválcem o objemu 649 cm3, který poskytuje výkon 60 koní a točivý moment 41 lb-ft. Má nastavitelné čelní sklo, TFT displej, LED osvětlení, prokluzovou/asistenční spojku, standardní ABS, sportovně-cestovní pneumatiky Pirelli Angel GT a sedlové brašny s tvrdou skořepinou. S cenou 6799 USD předbíhá Kawasaki o 3200 USD.

Ducati Multistrada V4 Pikes Peak. Špičkový motor Grandturismo V4 z řady Multistrada V4 Pikes Peak o objemu 1158 ccm poskytuje výkon 170 koní a 92 lb-ft točivého momentu a jeho hra s apex-strafingem se zvyšuje díky novému režimu Race a přepracovanému rychlému řazení. Je vybaven kompletní elektronikou (včetně adaptivního tempomatu a detekce mrtvého úhlu), odpružením Öhlins Smart EC 2.0, třmeny Brembo Stylema a dalším.

Harley-Davidson Nightster. Zcela nový Nightster, duchovní nástupce vzduchem chlazeného Sportsteru poháněného Evo, je výkonný cestovní motocykl postavený na modulární platformě motoru Harley s kapalinou chlazeným motorem Revolution Max, v tomto případě s 975ccm V-Twin s variabilním časováním ventilů, který vytváří 90 hp. Klasické stylové prvky zahrnují zaoblenou „nádrž“ (ve skutečnosti kryt vzduchové komory), kulatý kryt přívodu vzduchu a odhalené zadní tlumiče.

Honda Navi. Zcela nová Honda Navi si vypůjčila ventilátorem chlazenou jednoduchou převodovku 109 ccm a převodovku CVT ze skútru Activa 6G a populárního designového jazyka Grom a nachází se na hranici mezi otočným skútrem a překračovaným motocyklem. Navi s 8hp váží pouhých 107 kg, má výšku sedadla 76 cm a jeho cena je pouhých 1807 USD, což z něj činí ideální bránu do světa motocyklů.

Indian Pursuit Limited – bagger challenger od Indian, poháněný kapalinou chlazeným motorem PowerPlus 108 V-Twin, který poskytuje výkon 108 koní a točivý moment 113 lb-ft na zadním kole, se stal MOTY Rider 2020. Cestovní schopnosti byly podpořeny u Pursuit Limited (nebo Dark Horse), který dostal spodní kapotáž, vysoké nastavitelné čelní sklo, sedadlo Touring Comfort, vyhřívané rukojeti a kufr s integrovaným opěradlem spolujezdce.

KTM 1290 Super Duke R Evo. Model 1290 Super Duke R, známý jako „The Beast“ (Bestie), přidal ke svému názvu „Evo“ a byl aktualizován o odpružení WP Semi-Active Technology (SAT) dostupné se 6 režimy a automatickým nastavením předpětí, revidovaný systém plynu throttle-by-wire a další. Jeho motor 1301 ccm V-Twin skýtá výkon 180 koní a 103 lb-ft točivého momentu a jeho elektronika umožňuje jezdcům zkrotit nebo rozpoutat „Bestii“, jak uznají za vhodné.

Royal Enfield Classic 350 přináší zpět styl, díky kterému se Royal Enfield Bullet (vyráběný v letech 1931–2020) stal ikonickým motocyklem a spojuje jej s 349ccm vzduchem/olejem chlazeným, SOHC, 2ventilovým, vstřikovaným motorem Single s 5rychlostní převodovkou. Classic 350, který je k dispozici v 9 barevných kombinacích a za cenu pouhých 4599 USD, je ztělesněním jednoduchého, zábavného a dostupného motocyklu.

Triumph Tiger 1200 kompletně přepracoval platformu adventure motorek Tiger 1200 pro modelový rok 2023, snížil hmotnost o 25 kg, přišrouboval 147hp Triple ze Speed Triple a vybavil ho novým podvozkem a vylepšenou elektronikou. K dispozici je 5 variant: GT, GT Pro a GT Explorer zaměřené na použití v ulicích a Rally Pro a Rally Explorer připravené pro jízdu v terénu.

Yamaha MT-10. Na vrcholu mezi Hyper Naked od společnosti Yamaha je MT-10, potomek FZ1, který se objevil v MOTY 2006. Tento „mistr točivého momentu“ je poháněn motorem 160hp crossplane inline-four odvozeným z YZF-R1. Pro rok 2022 byl aktualizován o novou elektroniku odvozenou od R1, modernizované brzdy, přepracovaný styl a ergonomii, nový TFT displej a další.

 

Vítězem Motocykl roku 2022 je SUZUKI GSX-S1000GT+

Redaktoři Rideru jsou velkými fanoušky výkonu. To je často nadužívaný a obecný termín, ale shrnuje mnoho, co na motocyklech milujeme: výkonné, vzrušující motory; silný, citlivý podvozek – vše od rámu po odpružení, brzdy a pneumatiky. A v dnešní době také elektronické pomůcky pro jezdce, které umožňují přizpůsobit reakce různým podmínkám nebo preferencím jezdce. Jsme jezdci v ulicích. Můžeme občas absolvovat dráhový den nebo školu, ale obvykle nám to pomůže vypilovat naše dovednosti, abychom mohli na ulici jezdit jistěji a bezpečněji. Chceme výkon, který je vzrušující a přitom stále ovladatelný na veřejných komunikacích. Zároveň rádi hledíme do dálky. Rider byl založen v roce 1974 právě v době, kdy se rozvíjel segment cestování, a cestování na motocyklu bylo jedním z charakteristických znaků časopisu. V průběhu let zde otestovali tisíce motocyklů a tíhnou k takovým, které jsou pohodlné, spolehlivé a všestranné, a přitom stále podávají výkon. Jejich motocyklem roku 2021 se stala Yamaha Tracer 9 GT, sportovní tourer v adventure stylu, který je lehčí a cenově dostupnější než tradiční těžké sportovní motocykly, jako jsou BMW R 1250 RT, Yamaha FJR1300 a Kawasaki Concours 14 (každý z nich někdy nosil korunu MOTY Rider). Ve skutečnosti bylo 8 z 32 předchozích vítězů MOTY sportovní motocykly. A ještě dalších 9.

Suzuki GSX-S1000GT+ („+“ označuje model se standardními sedlovými brašnami, zatímco základní model GT se obejde bez nich) poskytuje veškerý výkon, který jezdec v ulicích potřebuje, v rafinovaném, pohodlném a sofistikovaném balení za rozumnou doporučenou cenu 13 799 USD. Splňuje všechny správné výkonové položky a zároveň je praktický a poskytuje místo pro naše věci. Řadový čtyřválec GSX-S o objemu 999 ccm je převzat ze Suzuki GSX-R1000 K5, neprůstřelného motoru vyhrávajícího mistrovství. Vyladěný pro pouliční provoz skýtal 136 koní při 10 200 otáčkách za minutu & točivý moment 73 lb-ft při 9300 otáčkách za minutu na dynamiku zadních kol Jett Tuning. Jak bylo řečeno v silničním testu v červencovém čísle časopisu Rider: „Motor GSX-S je klenot bez drsných hran. Od otevření plynu nad volnoběhem až po otočení rukojeti až na doraz, výkon přichází čistě a předvídatelně.“

GSX-S1000GT+ (úvodní foto) je vybaven systémem inteligentní jízdy od Suzuki, který zahrnuje 3 jízdní režimy; ty upravují odezvu plynu, výkon, kontrolu trakce, tempomat a další systémy. Má nejlepší rychlé řazení nahoru/dolů a díky svému streetově vyladěnému podvozku pro sportovní motocykly nabízí GT+ předvídatelné ovládání, vynikající stabilitu a dokonalou plynulost. Cestovní vybavení zahrnuje pohodlné sezení pro jezdce a spolujezdce, 25,7litrové boční kufry, do kterých se vejde většina celoobličejových přileb, a 6,5palcový plně barevný TFT displej s připojením Bluetooth prostřednictvím aplikace mySPIN od Suzuki pro chytré telefony. Se svým hranatým sportovním stylem vypadá GSX-S1000GT+ jako maximálně rychlý stroj, přičemž boční kufry lze snadno vyjmout pro ještě sportovnější vzhled. Jak bylo shrnuto v silničním testu, „GSX-S1000GT+ nabízí vynikající rovnováhu mezi výkonem, technologií, hmotností, pohodlím a cenou. A život je dobrý, když je okolní krajina rozmazaná.“

 

alice

Share
Published by
alice
Tags: auto-moto

Recent Posts

Vyberte si nejlepší zážitky jednom místě – dárky pro muže i ženy

Zážitkové dárky a poukazy se staly velmi populárním způsobem, jak obdarovat naše blízké. Představte si,…

1 měsíc ago

Kolik stojí metro ve Valencii?

Pokud se zajímáte o to, kolik stojí metro ve Valencii, je důležité si uvědomit, že…

1 měsíc ago

Kolik stojí taxi ve Valencii?

Valencie, rozprostírající se na pobřeží Středozemního moře, je třetím největším městem Španělska a díky své…

1 měsíc ago

Jak se dostat z letiště Valencie do centra?

Po příletu na letiště ve Valencii, které je oficiálně známé jako Letiště Manises, se návštěvníci…

1 měsíc ago

Valencie: Vydejte se na historickou procházku

Valencie, toto nádherné španělské město nacházející se na pobřeží Středozemního moře, je místem, které oplývá…

1 měsíc ago

Valencie: Kostel svatého Mikuláše a Lonja de la Seda

Valencie, okouzlující město na východním pobřeží Španělska, je místem, které nabízí návštěvníkům nejen slunečné počasí…

1 měsíc ago