Jeden ze dvou nákladních letuschopných iliušinov IL-62MGr přistál v Bratislavě
BRATISLAVA. Na bratislavském letišti přistálo v pátek 26. ledna 2018 v současnosti již unikátní nákladní letadlo Iliušin IL-62MGr. Letuschopných letadel IL-62 je na světě jen 14, přičemž na nákladní verzi jsou předělané tři z nich, ale letuschopné jsou jen dvě.
Na přistávací ploše bratislavského Letiště MR Štefánika přistála právě tato nákladná verze letadla, Iliušin IL-62MGr. Letadlo je ve vlastnictví běloruské společnosti Rada Airlines.
„Toto letadlo z Běloruska je výjimečné tím, že existují už jen dva takové typy letadel Iliušin IL-62MGr na světě v této verzi. Bylo jich vyrobeno spolu 292, vyráběly se v 60. – 70. letech,“ přiblížila mluvčí bratislavského letiště Veronika Ševčíková .
Druhý nákladný letuschopný Iliušin IL-62MGr nemůže podle Maroše Marka z portálu Slovak Aviation létat do Evropské unie, protože nemá patřičné oprávnění. „Takže tohle je opravdu jediný nákladný Iliušin, který může do Bratislavy přiletět,“ doplnil Marko.
Ruské proudové letadlo
Iljušin Il-62 je sovětské, respektive ruské proudové letadlo s dlouhým doletem. Začátky výroby iliušinov sahají do roku 1960, kdy sovětský (ruský) letecký konstruktér Sergej Iliušin začal se spolupracovníky vyvíjet nové proudové letadlo, které mělo nahradit dosavadní turbovrtulový Tupolev Tu-114.
Tehdejší vedení Aeroflotu potřebovalo nové letadlo na dálkové linky. Hlavním požadavkem Aeroflotu bylo, aby nové letadlo mělo dolet bez mezipřistání 7700 kilometrů při kapacitě minimálně 150 cestujících.
O tři roky později, 3. ledna 1963, vzlétl na svůj první let jeden ze dvou prototypů IL-62 poháněný ještě čtyřmi motory Liulka AL-7. Ty však nebyly původně určeny pro IL-62. Pro tento typ letadla se vyráběly motory Kuznetsov NK-8. Zkušební let ukázal různé nedostatky, na odstranění kterých pracovali čtyři roky.
Letecká společnost Aeroflot převzala první letadlo IL-62 v lednu 1967. Nejprve bylo nasazeno na převoz pošty z Moskvy do Chabarovsku. S cestujícími na palubě vzlétl IL-62 poprvé na lince z Moskvy do kanadského Montrealu 15. září 1967. Od července 1968 létaly iliušiny bez mezipřistání až do amerického New Yorku.
Historie letadla
Nová letadla se i přes nepříliš ekonomickému provozu rychle zdomácněly na transatlantických, ale i transsibiřských letech do Japonska.
Společnost Aeroflot využívala letadla IL-62 na lety do hlavních měst Evropy a na vnitrostátní lety v rámci tehdejšího Svazu sovětských socialistických republik (SSSR) z Moskvy do Chabarovsku, Taškentu (dnes hlavní město Uzbekistánu) či Alma-Aty (dnes největší město Kazachstánu).
Od roku 1973 začal Aeroflot jako první dopravce provozovat i modernizovanou verzi označenou jako IL-62M, s motory Solovjev D-30KU, které byly nejen výkonnější, ale hlavně úspornější než motory Kuznetsov. Verze M dostala další řadu vylepšení a bylo jich vyrobeno celkem 192.
Nákladní verze s označením IL-62MGr vznikla počátkem 80. let minulého století z verze iliušinov, které se vyráběly pro bývalou Německou demokratickou republiku (NDR) a její leteckou společnost Interflug. Na nákladní verzi byly převáděny jen tři letadla.
Celkem bylo vyrobeno 292 iliušinov všech verzí. Letuschopných je v současnosti už jen 14 z nich. Šest letadel provozuje ruská společnost Rossija jako vládní letadla, čtyři provozuje severokorejská Air Koryo, po jednom letadle IL-62 mají vlády Ukrajiny, Súdánu, Gambie a běloruská společnost Rada Airlines.