Během uplynulých týdnů jsem získal několik cenných zkušeností, se kterými se velmi rád s vámi podělím. Byl jsem na několika pracovních setkáních s obchodními partnery, kteří dělali výběrová řízení, dostal jsem padáka z Prahy ak tomu se pokouším najít account managera pro mou reklamní agenturu Mavi Media.
Pozorně jsem poslouchal a pozoroval úspěšných byznysmenů, HR manažerů i uchazečů o zaměstnání, s nimiž jsem aktuálně v kontaktu. Všiml jsem si neskutečné množství blbých chyb, kterým byste se měli jednoznačně vyvarovat a které jsou zároveň možná důvodem toho, proč váš status je ,,nezaměstnaný“…
1. Váš facebook! Vypadá hůř než Luník IX!
Ne, nepřehnal jsem to. Jak říká Anna Kubáňová (HR manager ze společnosti SCR), každého uchazeče si vyhledej na facebooku. Váš profil nastavený jako ,,public“ může v případě bujarého stylu života způsobit předčasný konec vaší slibné kariéry. Pokud ho máte nastaven pouze pro přátele, věřte že s vaším zaměstnavatelem máte společných přátel, přes které se k němu dostane. Fotit se po opici, pomlouvat předchozí šéfy, mít rasistické poznámky či mnoho gramatických chyb není ta správná cesta za vysněnou prací.
2. Nejprve se naučte psát maily, pak si žádejte 80,- / hodinu
Pro změnu říkám (nejen) o zkušenosti Petra (social manager a marketer), který se v poslední době nestačí divit mailům, které dostává.Největší průšvih ani tak není chybějící předmět, nečleněný text, ale mailová adresa ve tvaru opicka123y@azet.sk nebo picqua_bb_trafena_w_666@centrum.sk. Nevím jak Petr, ale já na takové maily ani neodpovídám. Další častou chybou jsou dlouhé maily, z nichž není jasné, o co žádáte, co chcete nebo co vlastně nabízíte. Nepodepsané maily či chybějící kontakt. Prosím vyhněte se tomu …
3. Nooo?
Asi nejčastější uvítání, které se ozve na druhém konci telefonu. Pokud očekáváte, že vás bude zaměstnavatel kontaktovat na základě vašeho zájmu o pracovní pozici, buďte na to připraveni. První tři věty v telefonu o vás prozradí více, než si myslíte. Proto se v úvodu představte a ukažte vaše komunikační dovednosti!
4. Když se na vašem životopise čistí brambory
Tuto informaci mám od dobrého kamaráda, kterému přes ruce prošlo už pár desítek brigádníků. Hned na začátku si ověřte jakou formu CV žádá firma nebo organizace, o kterou máte zájem. Standardizovaný životopis, formát Europassu nebo kreativní CV? Nezapomeňte vyplnit všechny důležité údaje, ukázat své skutečné schopnosti a klidně i dobrovolnické aktivity.
5. Neptejte se, nabízejte!
Základní pravidlo byznysu, barterového obchodu spolupráce i přátelství. Čím dříve se ho naučíte, tím lépe! Ze sedmi uchazečů (kteří se hlásili na pozici account managera do mé kanceláře) se až pět nejdříve ptali na informace o platu a firemních benefitech. Teprve po půl hodinové konverzaci se mi zmínili o tom, co mi umí nabídnout a co tvoří jejich přidanou hodnotu … Celé špatně!
6. Neslibujte, co nedodržíte …
Možná se vám i podařilo získat dobrý job, to však neznamená, že máte vyhráno. Velmi jednoduše se vám může stát, že dostanete výpověď, a to kvůli naprosté banalitě. Jakou může být například nedostatečná komunikace. Pokud máte zdravotní či rodinné problémy a nestíháte se věnovat svěřeným úkolům, hned to komunikujte s nadřízeným! Ocení, pokud se bude vědět předem zařídit. Horší alternativa je, pokud mu vaše pracovní neschopnost způsobí problémy a zastaví společné projekty, protože to co děláte, může být klíčové pro vaše kolegy …
7. Kašlete na kritiku, jste dokonalý
7. hřích, kvůli kterému jste možná ještě stále na úřadu práce nebo nesete nálepku ,, fluktuant „. Většině novodobých firem jde nejen o 100% plnění pracovních úkolů, ale také o osobnostní růst zaměstnanců. Chyby dělá každý, proto je dobré vyslechnout si kritiku vašeho šéfa či upřímnou zpětnou vazbu vašeho kolegy. Nezavírejte oči před tím, když vám někdo něco vyčítá. Ne každá kritika vás sice skutečně posune, ale pokud si postavíte berlínskou zeď před vaším šéfem, můžete toho skutečně litovat.
Viděl jsem jak se vyhrávají pracovní pohovory …
Svůj první pracovní pohovor jsem absolvoval jako 13-letý přes telefon. Od tehdy jsem pracoval pro největší mediální společnost svého druhu na Slovensku, působil jsem jako obchodní zástupce, získal jsem příležitost v bratislavské digitální agentuře a od září jsem školitelem organizace přímo řízené ministerstvem školství.
Nejde mi o to chvástat se před vámi svými úspěchy. Právě naopak. Jsem přesvědčen, že během uplynulých 6 letech jsem měl možnost vidět jak se vyhrávají pracovní pohovory a co je třeba udělat pro svůj vyhlédnutý job. Udělal jsem spoustu chyb, ale dvakrát tolik jsem jich viděl.
Proto ještě 2 rady na závěr:
– Do popředí se bezpochyby dostává sociální síť LinkedIn (o to více byste měli zbystřit, pokud se zajímáte o oblast marketingu, médií, komunikace, managementu či IT). Není proto na škodu si hned teď udělat svůj LinkedIn profil, který může vypadat i takto (klik)
– Budujte vlastní značku. Nemám na mysli založení s.r.o. Vaší značkou je vaše jméno. Buduje se osobním marketingem – blogy, prostorem v médiích, vystoupeními na konferencích, vašimi činy …
Mohl bych toho napsat ještě více … Získat práci je však dost individuální záležitostí.