Během posledních téměř 2 let od objevení se covid-19 došlo k několika posunům v architektonické praxi: kolektivy jako je Design Advocates nebo WIP Collaborative se spojily, aby pomohly podporovat nedostatečně zastoupené komunity i sebe navzájem. Ekologický „zelený“ design se přesouvá z oblasti módních slov k promyšlenější konverzaci o uhlíku (zejména proto, že se výhody místní výroby, materiálů a práce dostaly do popředí stavebních postupů zasažených stavem nedostatku). Celosvětová krize bydlení se stala tématem zájmu všech, protože pro příkaz zůstat doma je zásadní mít domov. Řešení sociálních problémů, které byly dlouho zatlačeny pod povrch, teď dostává architekturu promyšlenější místo. Následujících 14 inspirativních staveb nám pomáhá dívat se do budoucnosti.
Far Rockaway Library, Queens, New York, od Snøhetta
Obyvatelé plážového okrsku Far Rockaway, Queens, NYC, brzy dostanou novou pobočku veřejné knihovny dvojnásobné velikosti – od roku 2018 mohli používat pouze dočasné umístění. V roce 2022 otevře své dveře nová budova knihovny o rozloze 1672 m² od studia Snøhetta (Oslo, New York) na místě dřívější stavby z roku 1968, která měla různé využití včetně nouzového útočiště během ničivého hurikánu Sandy v roce 2012. Zdejší komunita však pokročila a posunula se dál, takže architektonická firma vytvořila dvoupatrovou náhradu, jejíž jednoduchý obdélníkový objem je pokryt fritovaným sklem ve stupňovaném odstínu inspirovaném oblohou nad Long Islandem. Vstup tvoří trojúhelníkový uříznutý roh, zatímco atrium ve tvaru obrácené pyramidy přinese světlo do centrálního prostoru. Vzhledem ke své poloze je projekt vyvýšen tak, aby vyhovoval novým pokynům protipovodňového systému FEMA Flood, zaměřuje se na certifikaci LEED Gold a zapojí umělce, aby vytvořil specifické dílo jako součást programu „York City’s Percent for the Arts“.
Národní muzeum, Oslo, Norsko, od Kleihues+Schuwerk
V červnu 2022 bude realizováno největší muzeum v severských zemích vytvořené německými architekty. Národní muzeum umění, architektury a designu v Oslu od týmu Kleihues+Schuwerk je budova o rozloze 54 000m2, která vznikla fúzí 4 muzeí (muzea historického+moderního umění, muzea současného umění, muzea designu+řemesel a muzea architektury) a po svém dokončení v létě bude vystavovat více než 400 000 objektů. Jeho design zahrnuje 2 už existující budovy na místě nedaleko radnice, čímž vytvoří vstup označený historickým koutem, který návštěvníky zavede do sochařského parku. Muzeum bude obecně s nízkou hustotou a většinou obdélníkové, jeho nejvyšší objem bude tvořit sál pokrytý mramorovým sklem (skládajícím se z tenké vrstvy mramoru vložené mezi tenké vrstvy skla) zářícím v noci zevnitř. Ostatní fasády budou pokryty norskou břidlicí, zatímco v interiéru převládne dubové dřevo. Projekt je pilotní prací FutureBuilt, ekologicky udržitelného stavebního programu z Osla, a byl navržen tak, aby se snížily emise o 50 % ve srovnání s podobným standardem.
Fotografiska, Berlín, Německo, od Herzog & de Meuron
Švédské muzeum fotografie Fotografiska v současnosti prochází globální expanzí, kdy jsou do roku 2023 naplánovány 3 nové pobočky, díky nimž se bude jednat o největší soukromé muzeum umění na světě, a to podle několika měřítek: počtu poboček, počtu výstav ročně a rozlohy interiéru. První z plánovaných budov je „základna pro adaptivní opětovné použití“ v Berlíně, která má být otevřena na podzim 2022 a navrhlo ji švýcarské architektonické studio Herzog & de Meuron, zatímco interiéry jsou od německé firmy Studio Aisslinger. Umístěno je v někdejším obchodním domě z roku 1908, významné budově známé jako Kunsthaus Tacheles, přičemž šestipatrová budova o rozloze 5400 m² dostanete přístavbu v podobě pyramidové střechy, 3 patra exhibičního prostoru, halu pro akce, restauraci, kavárnu, pekařství, salonek, obchod se suvenýry, střešní bar a celkové „osvěžení“, protože posledních několik desetiletí byla přenechána přírodě. Muzeum, které změní podobu stavby tak, aby opět zapadala do městského kontextu, bude definováno sérií odlišných objemů, které propojí jeho fasádu s víceúčelovým okolím, kde jsou vedle sebe harmonicky umístěny kavárny, obchody a byty.
Museum of Broadway, New York, od Paul Bennett Architects
I když je newyorské Times Square nedílně spojeno s Broadwayí, nikdy zde nebyl stálý formální prostor věnovaný divadelní historii lokality. Díky místní firmě Paul Bennett Architects, producentce Julii Boardman (4x nominované na Cenu Tony) a Diane Nicoletti z experimentální agentury Rubik Marketing bude v létě 2022 otevřeno první Muzeum Broadwaye na West 45th Street. Firma z New Yorku proměňuje dřívější kancelářskou budovu v mnohaposchoďový interaktivní prostor, který bude seznamovat s historií Broadwaye, skýtat pohled „za scénu“ na některá dlouhodobě oblíbené představení a oslavovat prostory, kde se hrají muzikály, hry a další divadelní program.
„V divadle spočíváme na ramenech těch, kdo přišli před námi,“ vysvětluje Boardman začátky muzea, které se zdají být v souladu se současným trendem zážitkového a interaktivního muzejního designu. „Jsme nadšeni, že můžeme vytvářet muzeum vzdávající hold mimořádné historii Broadwaye, průkopníkům, kteří posunuli uměleckou formu dále, a oslpvit její nadějnou budoucnost.“
Projekt probíhá ve spolupráci s několika uměleckými organizacemi, jako je Playbill, Broadway Cares/Equity Fights AIDS, The Billy Rose Theatre Division (New York Public Library for the Performing Arts), The Al Hirschfeld Foundation, Concord Theatricals a Goodspeed Musicals.
Sandy Hook Memorial, Newtown, Connecticut, od SWA Group
Stavbu tohoto památníku mělo v posledních 2 letech na mysli také mnoho jiných architektů a jako obvykle je praxe velmi citlivá. Po pětiletém procesu schvalování společnost SWA Group zabývající se krajinou, plánováním a urbanismem odhalí The Clearing, krajinný památník připomínající 26 obětí střelby ve škole Sandy Hook Elementary School na 5akrovém darovaném pozemku v Newtownu, Connecticut, při desetiletém výročí od tragédie, které si připomeneme 14. prosince 2022. Památník zabírající 1,8 akrů navrhl Daniel Affleck a Ben Waldo, členové studia ze San Francisca. Památník odráží touhu „uznat, že proces léčení nekončí, ale pokračuje a roste,“ říká Affleck pocházející z nedalekého předměstí West Hartford. Památník se skládá z 3 prvků, okružní sítě chodníků, centrální žulové nádrže na vodu se jmény obětí a mladého platanu. Design je nelineární, takže dovoluje návštěvníkům vybrat si vlastní trasu kvetoucím lesoparkem na mýtinu, kde lze najít vzpomínku, reflexi a tiché rozjímání v přítomnosti přírody.
Merdeka 118, Kuala Lumpur, Malajsie, od Fender Katsalidis
V současnosti na druhém místě mezi nejvyššími budovami světa je Merdeka 118 v malajském Kuala Lumpuru vybudovaná na jedné z nejvýznamnějších historických lokalit v metropoli. Nová architektonická ikona se nachází nedaleko stadionu Stadium Merdeka v centru, kde byla v roce 1957 vyhlášena nezávislost země. Navrhlo ji australské designové studio Fender Katsalidis, přičemž Merdeka 118 (která má mít mnohoúčelové využití včetně hotelu, obchodů a obytné části) bude po dokončení zahrnovat 118 pater a tyčit se do výšky 679 m. Také bude skýtat vyhlídkovou terasu, nejvyšší v jihovýchodní Asii. „Dosáhnutí tohoto výškového milníku je vítaný bonus,” říká architekt a spoluzakladatel firmy Karl Fender.
Fasádu budovy mají tvořit série fazetovaných oken, což je odkaz na vzory používané v tradičních malajských řemeslech, zatímco základna bude naprosto současná: liniový vodní park o rozloze 4 akry od krajinářské firmy Sasaki z Bostonu. Okolní veřejný prostor je navíc trvale zónou bez aut, což umožňuje ještě větší přístup.
„Cítíme se mimořádně hrdí, že jsme mohli přispět k vytvoření této budovy,“ pokračuje Fender, „a jejího množství komunitních aktivit, které obohacují jednu z kulturně nejvýznamnějších lokalit v Malajsii.”
Druhá nejvyšší budova světa se tyčí v Kuala Lumpuru
Nanjing Zandai Himalayas Centre, Nanjing, Čína, od MAD Architects
V historii 1 ze 4 velkých starých metropolí Číny a dnes obří velkoměsto Nanjing je domovem 9,3 mil. lidí a nového Zandai Himalayas Centre (560 000 m²) mnohaúčlového komplexu výškových budov, staveb s nízkou hustotou, veřejných cest a zelených prostorů. Architekt Ma Yansong z MAD Architects navrhl nové komerční prostory, hotely, kanceláře a rezidence tak, aby evokovaly moderní vyjádření menší lyžařské vesnice obklopené vysokými horami. V centru areálu Himalayas Centre (úvodní foto) jsou tradiční nízké stavby se šikmými střechami, které jsou integrovány do krajiny s umělými kopci a vodními prvky, zatímco tyčící se budovy ze skla a kovu mají fasády se zvlněnými bílými „žaluziemi“, které působí jako sněhové vrstvy. Projekt bylo poprvé možné spatřit na Architektonickém bienále v Benátkách v roce 2014, kde architekt vysvětlil, že chce v současné architektuře dosáhnout obdoby Shanshui City založené na čínském konceptu harmonického ducha mezi lidstvem a přírodou.
„Přitom zároveň prostřednictvím integrace kontemplativních prostorů, které obyvatele ponoří do přírody, splňuje vymoženosti moderního bydlení,“ říká o návrhu, který bude otevřen v roce 2022.
Mata Atlantica, Rosewood São Paulo, Cidade Matarazzo, São Paulo, Brazílie, od Jeana Nouvela
V brazilském São Paulu vzniká nový zelený kampus na posledním opuštěném místě na nejrušnější třídě coby globální příklad ekologicky udržitelného luxusního designu, částečně díky francouzskému architektovi Jeanu Nouvelovi (držitel Pritzkerovy ceny). Zpráva mluví o věži vysoké 93 m, v níž bude umístěn 5* hotel Rosewood São Paulo: jeho rezidence a zařízení včetně tělocvičny, spa a soukromého ateliérového apartmánu (penthouse). Centrum s mnohostranným využitím nacházející se v 7akrovém areálu Cidade Matarazzo, fungující pouze na čistou energii a odhodlané přispět do oblasti 10 000 novými stromy, však má nabízet mnohem více. Nouvel navrhl věž hotelu, známou také jako Mata Atlantica, což je odkaz na stejnojmenný brazilský prales, coby ekologický maják pro celý projekt: jedná se o vertikální les vybudovaný pomocí lamelové konstrukce z místního dřeva a důkaz, že vysoká budova a život v luxusu nemusí znamenat jen samé sklo. Budova bude evokovat pocit, že „okolní Matarazzo Park pronikl do věže.“
Architekt říká: „Jedno si musíme ujasnit. Parková věž bude královských rozměrů a vstřícná, přičemž bude všem na očích a vyvolávat spoustu pozornosti. Svým vlastním způsobem bude říkat: inspirujte se a žijete stylově.”
Pavilon Muzea Glenstone pro Richarda Serru, Potomac, Maryland, od Thomase Phifera a Richarda Serry
Od většího rozšíření v roce 2018 (z dílny newyorského architekta Thomase Phifera) Muzeum Glenstone zaměstalo další talent pro vytvoření své první budovy věnované jedinému umělci, Richardu Serrovi. Na východní straně zalesněného pozemku o rozloze téměř 300 akry a kampusu muzea od PWP Landscape Architecture ve městě Potomac, Maryland, jen 24 km od Washingtonu D.C., spolupracuje architekt T. Phifer s R. Serrou na návrhu minimalistické betonové stavby, která bude vystavovat jednu z nejnovějších velkoformátových skulptur autora a skýtat nové venkovní prostředí pro 2 další díla: Sylvester (2001) a Contour 290 (2004), obojí z oceli. Do pavilonu o rozloze 372 m² se dostanete po stezce jediným vchodem, přičemž pavilon pro Richarda Serru bude vybudován z prefabrikovaných betonových panelů a mít podobnou formu jako Phiferovy předchozí návrhy pro toto muzeum.
„Doufám, že když se lidé setkají s tímto zážitkem, budou ho považovat za překvapivý, silný a hluboce působivý,“ říká architekt o novém skromnějším projektu, který má být otevřen veřejnosti na jaře 2022. „Vytvářet další budovu do mimořádné krajiny kolem Glenstone a zároveň spolupracovat s Richardem Serrou, jedním z nejlepších umělců naší doby, je pro mě životní pocta.“
Becalelova akademie umění a designu v Jeruzalémě, Izrael, od SANAA
Světlý vzdušný nový kampus (45 000 m²) Becalelovy akademie umění a designu hned vedle okrsku Ruský dvůr na kopci v centru Jeruzaléma nyní získává svoji podobu. Navrhli ho japonští architekti ze SANAA, s pomocí místních firem: HQ Architects obstarali provedení budovy a Nir-Kutz Architects designovou fázi. Areál s 9 katedrami, administrativními budovami, galeriemi, obchodem a jídelnou má prosklené stěny a na sebe naskládané betonové desky, které umožňují vizuální spojení mezi různými prostory a aktivitami v šestipatrové budově s nadějí, že inspiruje k multidisciplinární spolupráci. I když na místě může působit jako jednolitá stavba, byla navržena tak, aby „byla zaručena hojnost prostoru kolem každého programu, aby mohlo dovnitř pronikat přirozené světlo a čerstvý vzduch shora i ze stran, a to až do jádra budovy,“ říkají architekti Kazuyo Sejima a Ryue Nishizawa v prohlášení. Až bude v říjnu 2022 dokončena, Becalelova akademie (založená v roce 1906, takže se jedná o nejstarší instituci vyššího vzdělání v Izraeli) bude soustřeďovat 2500 studentů, což navíc přispěje k revitalizaci historického centra Jeruzaléma.
Rwandský institut pro ochranu zemědělství, Gashora, Bugesera, Rwanda, od MASS Design Group
Nadace Howarda G. Buffetta, organizace věnující se urychlování změn v oblasti, včetně zmírňování konfliktů, nedostatku potravin a bezpečnosti v marginalizovaných komunitách, se chystá představit akademicko-výzkumný kampus pro nový Rwandský institut pro ochranu zemědělství (RICA) realizovaný díky neziskové MASS Design Group v oblasti Bugesera, která podléhá suchům a navíc přišla o polovinu obyvatelstva během rwandské genocidy v roce 1994. V současnosti pak čelí nové krizi: přestože se během posledních tří desetiletí očekávalo zdvojnásobení populace, oblast má minimum zemědělské půdy, která by ho uživila. Institut RICA, který je podporován rwandskou vládou, byl naplánován a vybudován díky firmě MASS coby energeticky nezávislý komplex „net- zero“ zahrnující krajinu, bydlení, vzdělávání, skladování a zpracovávání, to vše pro podporu souvisejícího studia budoucích studentů, jejichž práce bude mít přímý vliv na problém nedostatku jídla v oblasti. Bude zahrnovat největší farmu na solární pohon v zemi a všechny použité stavební materiály (a 90 % práce) budou místního původu. Kampus je organizován kolem teorie One Health říkající, že ekologie a zdraví zvířat i lidí jsou propleteny, a po svém dokončení bude prvním příkladem svého druhu.
Abrahamic Family House, Abú Dhabi, SAE, od Adjaye Associates
Papež František, Jeho Eminence dr. Ahmed el-Tayeb a Velký imám Al Azhar, kteří v únoru 2019 podepsali Dokument o lidském bratrství v Abú Dhabí, SAE, vyzvali další vůdce světových náboženství, aby šli cestou humanitární mise tolerance a mezináboženského porozumění. Událost také inspirovala šejkův plán financovat komplex pro více náboženství na ostrově Saadiyat, s prostory pro křesťany, muslimy a židy. Poté, co proběhla mezinárodní soutěž, byla zvolena firma Adjaye Associates a brzy poté odhalen plán komplexu s názvem Abrahamic Family House („Dům rodiny abrahámovských náboženství“) se 4 budovami, včetně chrámu, kostela, mešity a ne-náboženského shromaždiště se společnou zahradou.
„Moje zkušenosti a ty získané díky projektu mi hodně vyjasnily. Vždy jsem považoval tato náboženství za velmi odlišná, k tomu jsme ostatně byli vedeni, ale pak jsem poznal úžasné spojnice a místa překrývání,“ řekl hlavní architekt David Adjaye.
Budovy byly navrženy s podobným objemem, ale s různými fasádami, kdy jednotlivé stavby odlišují různé kolonády, které zároveň inspirují architekturu interiéru: fasáda připomínající závěs obepíná kostel, štíhlé oblouky otevírají lodžii a podpírají vnitřní prostory mešity, zatímco lomené trámy na vnější straně vedou k zmenšenému, ale podobně vzorovanému stropu uvnitř synagogy.