Palawan: potápění k vrakům lodí

Palawan: potápění k vrakům lodí 1

Coron Bay 

Oblast Coron Bay se svojí nevídaně krásnou přírodou představuje splněný tropický sen. Vápencové útesy a malé izolované zátoky s plážemi jsou úžasné. Korálové stěny pod hladinou vybuchují všemi barvami a hemží se životem, zatímco nad v husté zeleni tím poletují a dovádějí opice, andulky a další zvířata. Tropické kouzlo je zde ve vzduchu, spolu s přímo hmatatelnou přítomností dobrodružství a tajemna.   

Coron Bay se nachází na severu ostrova Palawan, který je nejzápadnější částí Filipín, a leží mezi ostrovy Busuanga a Culion. V celé oblasti se nacházejí vynikající podmínky pro potápění, tento záliv je však nejznámější, protože nabízí potápění k vrakům, které patří k nejlepším na světě. Abyste mohli docenit bohatství této oblasti, je dobré se seznámit s trochou historie.   

V září roku 1944, podnikla americká armáda masivní letecký útok na japonskou zásobovací flotilu, která kotvila v zálivu Coran Bay. Americká bojová letadla a střemhlavé bombardéry údajně potopily celkem 24 plavidel. Zhruba o 60 let později bylo objeveno 12 vraků, z nichž 8 leží v blízkosti Coron Bay, zatímco ostatní jsou v o něco dál.    

Protože byly vraky donedávna nepřístupné, vznikl kolem nich mimořádný porost korálů.

Je potřeba podotknout, že při potápění k vrakům je podstatné stále myslet dopředu, a že některé z vraků jsou pouze pro zkušené potápěče.   

 

Tai Maru (vrak u Conception)

Tai Maru se nachází jižně od vesnice Conception na ostrově Busuanga na vnějším okraji Lusteveco Company Pearl Farm. Běžně tu bývá klid, avšak proudy bývají prudké. Nováčci by měli nejprve zkontrolovat přehled přílivů a odlivů a pronikat k vraku pouze spolu se zkušeným potápěčem; při sestupování pak používat lano a při výstupu si udělat bezpečnostní zastávku.

Průměrná hloubka je 16 m a maximální hloubka 26 m. 

Jedná se o pomocný ropný tanker Kombinované flotily císařského japonského námořnictva z doby II. světové války, který je dlouhý 168 m s hmotností 10 045 tun, a leží téměř rovně, s odlomenou přídí v hloubce 26 m. Hlavní paluba je v hloubce 16 m. Vrak je porostlý korály, především velkými plochými druhy, mořskými houbami, a pohybují se tu hejna ryb, jako jsou chňapálkovité, okounovité a chřestivcovité, včetně všudypřítomných perutýnů a ropušnicovitých ryb.

 

Akitsushima

Vrak Akitsushima se nachází mezi ostrovy Lajo a Manglet jižně od vesnice Conception na ostrově Busuanga.

Průměrná hloubka je 28 m a maximální hloubka 38 m. 

Akitsushima, jedna z mála pravých válečných lodí mezi vraky v oblasti Coronu (ostatní jsou většinou pomocná plavidla) byla tendr hydroplánu. Vrak je dlouhý 148 m a leží na levoboku v hloubce 38 m, s pravou stranou trupu v hloubce 20 m. Ramena jeřábu na zádi sloužila k nakládání a vykládání hydroplánu a dnes leží zlomená na levé straně v hloubce 34 m. Hlavní paluba je rozlomená v místě mezi jeřábem a lodním komínem. Po hydroplánu nezůstaly žádné stopy.

Toto místo je kvůli své hloubce pouze pro zkušené potápěče. Do lodi, která je domovem řady ryb, je možné opatrně proniknout. Velké garupovité ryby číhají uvnitř, zatímco kolem se pohybují hejna barakud, tuňáků a okounovitých ryb.   

 

Olympia Maru

Nachází se mezi severními konci ostrovů Lusong a Tangat.

Průměrná hloubka je 19 m a maximální hloubka 25 m.

Japonská nákladní loď dlouhá 137 m a s hmotností 5617 tun leží na pravoboku v hloubce 25 m, levá strana trupu lodi je v hloubce 12 m. 

Na pravé straně trupu lodi se nachází mnoho velkých korálů, hydroidy a černé korály, kolem kterých se ovíjejí mořské houby a bílí sumýši (mořské okurky), bílé mořské houby a mořské sasanky, spolu s rybami klauny. Ryby zahrnují hejna malých chňapálkovitých, chřestivcovitých, velkých garupovitých, králíčkovitých a sapínovitých ryb, a také špiřatníka bělolícího.

 

Kogyo Maru

Nachází se na východě jihovýchodního koutu ostrova Lusong, jižně od Olympia Maru.

Průměrná hloubka je 28 m a maximální hloubka 34 m. 

Japonská nákladní loď dlouhá 158 m s hmotností 6352 tun leží na pravoboku v hloubce 34 m, levý bok lodi je v hloubce 22 m. Ve velkém nákladním prostoru dodnes spatříte stavební materiál, míchačku a buldozer, a na palubě můžete stále spatřit protiletadlové zbraně. Na levém boku lodi najdete mnoho korálů a hojnost ryb. V okolí vraku žije mnoho garupovitých ryb.   

 

Dělový člun u ostrova Lusong

Nachází se na jižním konci ostrova Lusong a jeho záď při odlivu vystupuje nad hladinu.

Průměrná hloubka je 6 m a maximální hloubka 10 m. 

Vrak ležící v nízké hloubce, od hladiny do 10 m, je vhodný také na šnorchlování a fotografování vraků, a často slouží k odpočinku mezi hlavním jiným potápěním. Vrak byl sice zachráněn, ale celá jeho horní část je pryč. Krásně ho pokrývají mořské houby a měkké korály, najdete tu mnoho zobců obecných, pomce šestirohé a čtverzubcovité ryby všech velikostí, chřestivcovité ryby a různé sumýše (mořské okurky).

 

Irako

Leží jihovýchodně u ostrova Lusong jižně od Kogyo Maru. 

Průměrná hloubka je 35 m a maximální hloubka 42 m. 

Irako je vrak japonské mrazicí zásobovací lodi dlouhé 147 m o hmotnosti 9570 tun, který stojí téměř vzpřímeně v hloubce 42 m. Hlavní paluba se ukrývá v hloubce 34 m. Proniknutí dovnitř je kvůli hloubce pouze pro zkušené potápěče, avšak i nadstavba lodi je zajímavá, pokrytá měkkými korály a mořskými houbami. Ve vraku se vznášejí velké garupovité ryby, zatímco kolem něj plují perutýni, hejna barakud a ryby ropušnicovité, chřestivcovité a okounovité. 

 

Mamya Maru

Nachází se západně od severozápadní strany ostrova Tangat. 

Průměrná hloubka je 25 m a maximální hloubka 34 m. 

Japonská nákladní loď dlouhá 160 m leží na pravoboku v hloubce 34 m. Levá strana lodi je v hloubce 24 m. Do velkých nákladních prostor, které ukrývají stavební materiál, lze snadno proniknout. Na levém boku rostou tuhé i měkké korály a žije řada ryb, jako jsou ryby klauni, dále mořské houby a sasanky. Ve vraku se pohybuje mnoho velkých garupovitých ryb, bodlokovité ryby a perutýni, a kolem hejna barakud, okounovitých, chřesticovitých, metaříkovitých a chňapálkovitých ryb.   

 

Tangat Wreck (A191)

Nachází se západně od jihozápadního konce ostrova Tangat. 

Průměrná hloubka je 24 m a maximální hloubka 30 m. 

Japonská nákladní loď dlouhá 122 m a s hmotností 5000 tun stojí téměř vzpřímeně v hloubce 30 m, hlavní paluba je v hloubce 18-24 m. Místo je ideální pro začínající potápěče, protože umožňuje snadné proniknutí do nákladových prostor a představuje celou řadu druhů ryb. Nachází se zde několik druhů velkých čtverzubcovitých ryb, spousta velkých perutýnů a ropušnicovité ryby, osamělí ploskozubci vysokočelí, hejna ryb chřesticovitých, okounovitých a metaříkovitých, pomec šestipruhý a nespočet mořských hub. Při dobré viditelnosti je tento vrak vynikající pro fotografování.  

 

East Tangat Wreck

Nachází se blízko jihozápadní strany ostrova Tangat. 

Průměrná hloubka je 10 m a maximální hloubka 22 m. 

Jedná se o vlečný člun nebo o protiponorkové plavidlo s délkou 40 m a hmotností 500 tun, které leží na pravoboku na písečném svahu, se zádí v hloubce 22 m a s vrcholkem přídě v hloubce 3 m. Voda je většinou mělká a vhodná i pro šnorchlovářní.    

Na samotném vraku nejsou žádné korály, avšak velké ploché korály rostou vedle něj. Jsou zde malí pomci, ryby klipkovité (především zobec obecný) a bílé mořské houby.

 

Kyokuzan Maru

Nachází se v blízkosti letoviska Club Paradise Resort, které leží na ostrově Dimakya. 

Průměrná hloubka je 30 m a maximální hloubka 43 m. 

Je to japonská nákladní loď dlouhá 152 m s hmotností 6492 tun, která stojí téměř vzpřímeně v hloubce 43 m. Hlavní paluba se svažuje od hloubky 22 m do 28 m. Vrak je téměř nedotčený a snadno do něj proniknete, přičemž uvnitř stále spatříte auta a dodávky.   

 

Nanshin Maru

Nachází se na východní straně ostrova Malajon, který bývá nazýván také Černý ostrov kvůli svým černým skalám. Vrak leží hned u pláže před lodí uvízlou na břehu.

Průměrná hloubka je 20 m a maximální hloubka 32 m. 

Jedná se o pobřežní plavidlo dlouhé 45 m. Stojí vzpřímeně, ale pod písčitým svahem spadajícím od břehu, s přídí v hloubce 32 m a se zádí v hloubce 20 m. Na nadstavbě lodi žije mnoho velkých ropušnicovitých ryb a perutýnů, menší hejna chřestivcovitých ryb, velká hejna metaříkovitých, okounovitých, chňapálkovitých a garupovitých ryb, trubkotlamka skvrnitá, pomec šestipruhý a pomec císařský. Na trupu lodi rostou spousty mořských hub a hydroidů. 

 

Morazan Maru

Japonská nákladní loď dlouhá 140 m a stojící vzpřímeně poblíž Coron Bay představuje velmi dobré místo pro potápění s celou škálou podmořského života. Velká hejna tropických rybek, obřích chřestivců a ryb čtverzubcovitých žijí především kolem stěžně, přídě a zádě lodi. Snadno proniknete i do nákladových prostor. Maximální hloubka je 28-30 m, úroveň paluby se nachází v hloubce 18-24 m.