Nejkrásnější svátky roku se nenávratně blíží. Pokud jste měli možnost trávit Vánoce v New Yorku, jistě víte, že slavnostně vyzdobené výklady nákupních center jsou nedílnou tradicí města, přetrvávající desítky let. Pokud jste takovou možnost neměli, rádi vám pár pohádkových výkladů představíme.
Tradice velkolepého zdobení výkladních skel je starší, než se může zdát – vznik této myšlenky se datuje od 70. let 19. století. Dnes už není žádným překvapením, že během Vánoc lidé stojí i několik hodin v ulicích New Yorku, aby si prohlédli nejnovější pohádkové dekorace.
Od dětí přicházejících dopisů Santa Clausovi až po sněhuláka dělající si Selfi, výklady obchodních domů jsou každý rok prohlídkou kreativních nápadů. Počínaje prvním Černý pátek jsou vánoční svátky pro americké obchodníky nejrušnějším obdobím roku. Proto není divu, že se podnikatelé do svých obchůdků snaží přilákat co nejvíce zákazníků i takovýmto způsobem.
První sváteční výklad, připomínající spíše umění než reklamní poutač, předvedla v roce 1870 prodejna Macy’s. Z jejich nápadu se později vyvinula tradice, kterou se inspirovali i další obchodníci. Výklady dnes lákají nejen domácí obyvatele, ale i turisty, kteří pátrají po originálních dárcích z výletu v New Yorku. Tvůrci uměleckých výkladů čerpají inspiraci především z tradic a vánoční klasiky, ale objevují se i prvky moderního umění.
Výkladní skříně na Saks Fifth Avenue
Macy’s a její Fantasy of Christmas z roku 1959
Interaktivní výklad, jehož prostřednictvím mohli děti posílat své dopisy Santovi – Macy’s
Vánoční výklad Macy’s z roku 2014
Macy’s – 2004
Lord & Taylor’s – 2007
Avantgardní umění – Bloomingsdale a jejich výklad s chobotnicí
„Za uzlík radosti z velkého jablka!“ – Bloomingsdale 2013
Bloomingsdale inspirovaný čínskou kulturou
Italské Vánoce v New Yorku
Bloomingsdale – geometrický sněhuláci dělající si Self