Řemeslné pivo bere svět útokem – ale co vlastně odlišuje řemeslné pivo od normálního?
Revoluce řemeslného piva přišla před více jak 10 lety v době, kdy jsme se coby spotřebitelé začali více zajímat o to, odkud naše jídlo pochází, jak se vyrábí naše oblečení a podobně. Už nás unavovaly glamourizované homogenizované produkty z velkorozpočtových reklamních kampaní – chtěli jsme zpochybnit normu. Během tohoto objevného procesu jsme si uvědomili, že stále existují řemeslní sládci, kteří mohou použít osvědčené pivovarské techniky k výrobě malých výběrů piva, kde se nemusí nutně uplatňovat úspory z rozsahu. Svůj podíl na tom měla i finanční krize v letech 2007-2008: najednou jsme si mnohem více uvědomovali, za co utrácíme, a mnohem více se zajímali o to, jestli je určitá značka nebo společnost hodna našich těžce vydělaných peněz. Zároveň s tím, jak jsme chtěli vědět o produktech a službách, které používáme, jsme byli uvedeni do éry chytrých telefonů, díky kterým jsme se mohli dozvědět mnoho pouhým stisknutím tlačítka. Téměř přes noc nás výrobky, které mohly prokázat, že nabízejí skutečné autentické hodnoty (tj. jsou domácí, ekologicky udržitelné a eticky vyráběné), přiměly k tomu, abychom si uvědomili, že naše rozhodnutí mohou pomoci tvrdě pracujícím řemeslníkům, a také také planetě. Takže s tím, jak se stále více místních sládků začalo otevírat výrobě místního piva v malých várkách, jsme se rozhodli je přijmout a podpořit.
Co je to řemeslné pivo?
- pivo vaří malé nezávislé firmy s vlastním pivovarem (nebo na něčím pozemku), které připravují pouze malé várky
- je to autentické pivo z chmele, ječmene a vody, mohou se však do něj přidat také další ingredience pro vytvoření jedinečné chuti (pivovarníci by však nikdy neměli zahrazovat ječmen či slad rýží nebo kukuřicí)
- je jasně patrné, jaké ingredience pivo obsahuje
- často (ale vždy) nabízí odvážnější chutě
Spojené státy jsou průkopníkem
Hnutí výroby řemeslného piva započalo v USA už v 80. letech, kdy zde už byla silná tradice místních pivovarů produkujících pivo jen pro své město nebo komunitu. Patří k nim mimo jiné je Boston Beer v Massachusetts (1984), Bell’s Brewery v Michiganu (1985) nebo Deschutes Brewery v Oregonu (1988). V 90. letech, kdy se zájem o řemeslné výrobky dal do pohybu, dostaly tyto pivovary příležitost začít roztahovat svá křídla, ale přitom se nerozletět příliš daleko. Nejnovější čísla ukazují, že v roce 2018 řemeslné pivovary přispěly do americké ekonomiky 79,1 mld. USD. Scéna se přitom rychle mění. Oregon byl kdysi považován za americkou metropoli řemeslného piva, protože zde bylo nejvíce řemeslných pivovarů, ale Kalifornie jej brzy předběhla. Když jsme si mysleli, že se situace ustálila, časopis Forbes publikoval v lednu 2019 článek, který za metropoli řemeslného piva označil Vermont, protože má nejvíce pivovarů na počet obyvatel (11,5 pivovarů na 100 000 obyvatel ve věku od 21 let). Přitom se významnými hráči stávají i státy, které jsme dříve s řemeslným pivem nespojovali: New Jersey, Kentucky, Oklahoma, Severní Karolína, Virginia, New Hampshire, Minnesota, Connecticut a Texas, ty všechny v letech 2014-2018 zaznamenaly více jak 30 % nárůst počtu řemeslných pivovarů. Je zřejmé, že naše vášeň pro řemeslné pivo je skutečně pohovorem pro tento obor.
Proč je pivo nejoblíbenější nápoj světa
Místní produkce
Nejsou to však pouze USA, kde se prohnala revoluce řemeslného piva – řemeslné pivovary se šíří po celém světě, od Addis Abeby v Etiopii po Siem Reap v Kambodži. Každý z pivovarů je zapálený pro vaření poctivého piva, které jeho sládci milují a zároveň posouvají hranice. Jako spotřebitele nás již nezajímají nejnovější prémiová importovaná piva nebo ležáky velkých korporací. Chceme vědět, jaké je nejnovější řemeslné pivo a odkud pochází. Chceme znát pivovary a jejich příběhy. Řemeslná piva, která často uplatňují experimenty, mají také tendenci nabízet odvážnější chutě a různé styly. To se promítá do rozmanitosti, která zase přitahuje nové zákazníky, jako jsou mladé ženy, které kdysi říkaly, že pivo nemají rády (nebo lépe řečeno, nenašly styl piva, který by jim chutnal), nyní jim však řemeslná piva dávají možnost experimentovat. Takže i když Vás šílenství řemeslného piva ještě nezastihlo, mohlo by se časem objevit také pivo s Vaším jménem – stačí mít odvahu a jít do toho.