Rozhovor: slovenští hodináři Molnar Fabry představují další unikátní hodinky

Rozhovor: slovenští hodináři Molnar Fabry představují další unikátní hodinky 1

Dvojice hodinářů Michal Molnár a Igor Fábry, kterou svět zná pod značkou Molnar Fabry, už koncem března ukázala veřejnosti první fotografie jejich posledního díla ve stylu art deco s názvem Majestic Tourbillon. Také tento kousek má punc unikátnosti. O tom, pro koho jsou určeny, jak dlouho trvala výroba a plánech do budoucna našich skvělých hodinářů z Banské Bystrice, si přečtete v našem exkluzivním rozhovoru.

Po určitém čase vychází z vaší malé, ale bohatě vybavené dílny, opět unikátní kousek s názvem MF Majestic Tourbillon. Pro koho vznikly tyto hodinky?

Prozradím jen něco, protože většinou nezveřejňujeme, pro koho jsou naše hodinky určené. Vznikly pro jistý hodinkářský magazín z České republiky, který vychází v tištěné podobě a tyto hodinky budou symbolikou u příležitosti jeho 50. čísla. Určitě se v průběhu následujících týdnů dozvíte více. Zatím to necháme pod rouškou tajemství, kvůli dobrým vztahům v rámci spolupráce.

Proč název Majestic Tourbillon?

Někdy mají ty názvy něco společného s konkrétním modelem, například z hlediska estetiky. V tomto případě jsme se snažili vybrat zajímavý název. Kdysi jsme vyráběli hodinky bez jména, ale domnívám se, že by nějaký název mít měli. Jednak jsou naše hodinky dost unikátní, navíc s názvem se nám snadněji orientuje v případě, že se zákazníkům zalíbí a chtějí se o nich dozvědět více.

Jak dlouho trvala výroba takových hodinek?

Orientačně okolo 400 hodin práce.

Jak postupujete při výrobě?

Tentokrát jsme měli volnou ruku, nakolik se klientovi líbí všechno, co jsme dosud vyrobili. Bylo to tedy celé na nás, od vytvoření názvu až po design. Jediné, co klient žádal, byl konkrétní kalibr, modré řemínky a aby bylo pouzdro vyrobené z růžového zlata. To byly v podstatě všechny požadavky.

Zapojoval se do výroby i klient?

Ne, nezapojoval. Celý proces výroby byl na nás.

Co bylo nejtěžší vyrobit, respektive výroba jaké části hodinek vám zabrala nejvíce času?

Jelikož tento kalibr jsme použili poprvé, okolo celého procesu se pochopitelně nejprve vznášel otazník. Člověk vůbec nevěděl, co mu zabere nejvíce času. Nejnáročnější bylo aplikovat design a potom skeletem můstky, jde o zrcadlovou věc – pravá a levá strana. Zcela identické. Na jedné straně je tam přepínací mechanismus, který není identický, něco tam chybí. A udělat to zrcadlově a ručně, bez použití speciální techniky, je dost velký problém.

Když se podíváte do světla, je to vlastně kopírování přední a zadní strany. Nejnáročnější však byla výroba designu. Zmínit je třeba také osazení kalibru do pouzdra. Museli jsme vyrobit vymezovací vložku, která byla dekorační a na 12 pozic umístit briliantík, no a celé to tam napasovat. Museli jsme si pohrát s uchycením strojku, který je standardně uchycen na opačné straně, než na které jsme uchytávali, museli jsme to tedy vynalézt.

V pořadí jsou to vaše čtvrté hodinky s Tourbillon. Znamená to, že se můžeme těšit i na další podobné kousky z vysoké hodinařiny? Nachází se tam jeden z kalibrů od Christofera Clareta?

Ne, nenachází. Je to v podstatě strojek kalibr TT800 od Technotime, ale ještě jsem ho neviděl použít v žádné firmě na světě, snad jej používá akorát tak značka Graham, ačkoli si nejsem jistý. Mají i podobný kalibr s označením TT810, je to totéž, ale s mikrorotorem vzadu. Tento strojek využívají firmy jako Speak-Marine a Corum. My jsme chtěli TT800 kvůli tloušťce, aby se vešel do našeho pouzdra, nakolik je na ruční nátah a rezervu má 72 hodin chodu, což je v podstatě dostačující i bez toho rotoru.

Oslovil nás designem, je to takový klasický styl samotného tourbillonu, který se podobá tomu od Breguet. Myslíme si, že je velmi použitelný na věci, které děláme. Tyto strojky jsou na vysoké úrovni, patří mezi TOP firmy ve výrobě. Máme s nimi dobrý vztah, takže to bylo pro nás zajímavé rozhodnutí.

Víme, že jste si v roce 2011 z návštěvy CHC odnášeli součástky ze tří kalibrů, jeden z nich jste už použili v modelu Tourbillon Art Deco Mysterious. Znamená to, že zbývající dva jsou ve stádiu příprav na výrobu?

Měli jsme tři strojky, ale každý model není zveřejnitelný, pokud si to zákazník nepřeje. Jeden strojek jsme použili už v modelu Art Deco Mysterious, ale bylo to už dávno. 1. Art Deco Mysterious, 2. Tourbillon Art Nouveau, 3. Classic Art Tourbillon.

I když jste vyučení šperkaři, ve světě jste více známí jako výrobci hodinek. Uvažovali jste nad výrobou vlastního strojku nebo nějaké komplikace?

Ano, relativně už dost dávno, vždyť mnoho už máme vymyšlené, připravené a odzkoušené. Celý strojek jsme ještě nevyrobili. Začalo to výrobou některých součástek, ze začátku můstky, vlastní oscilátor nebo regulátor. V modelu Invertum jsme udělali pár změn, jako predvod na zadní stranu strojku ručiček. Snažíme se spíše o modifikace a výměnu součástek za vlastní.

Díky tomu jsme už tak technicky vybaveni, že si vlastní strojek dokážeme vyrobit. Dokonce i tourbillon. Když bychom se do toho pustili, šli bychom rovnou do tohoto. Ale zatím je to jen ve stádiu příprav. Na samotnou malosériovou výrobu hodinek, jak je to v našem případě, potřebujeme minimálně rok. Pokud na to budou prostředky, najdeme si na to čas, ale záleží to i na objednávkách.

Vaše pověst se v hodinářském průmyslu zvyšuje s každým novým kouskem. Oslovil Vás kromě CHC i nějaký jiný výrobce?

Ano, dělali jsme nějaké věci pro italskou společnost Zanetti. Šlo především o dekorace, více prozradit nemohu. Zatím je to neoficiální. Oslovili nás i jiné firmy ale budování pověsti v zahraničí trvá hodně času, mnoho firem je opatrných, například Švýcaři. Jsou spíše uzavření a záležitosti v oblasti výroby mimo jejich zemi řeší neradi. Je od nich těžké něco koupit, ne ještě pro ně něco vyrobit.

Jaké jsou Vaše plány do budoucna?

Chceme se zúčastnit větší výstavy, protože jsme absolvovali jen několik událostí v ČR. Nyní bychom chtěli zamířit do Německa na Munich Time. Ale zatím je to jen v přípravné fázi. Půjdeme se tam podívat, ještě jsme tam nebyli. Jedině na Viennatime, kde mi to oproti Baselworldu přijde komornější, je to v hotelu, není to tak velké. Mám pocit, že Němci to mají vymyšlené trochu lépe než Švýcaři.

Proč?

Švýcaři jsou v tomto podivní, sice to mají dobře vymyšlené, funguje to, ale z našeho pohledu je to zaměřené na zisk. Vstupní, stánky, jídlo, všechno je tam drahé. Alespoň ve srovnání s německou výstavou Munich Time. Brzy nastane i náš čas na výstavu.

Kolik potřebujete svých modelů?

7 nebo 8 kousků, které se budou dát vystavit. Příprava na takovou výstavu trvá i 5 let. Dalším cílem je to, abychom naši značku reprezentovali v zahraničí co nejlépe.

Majestic Torubillon byly veřejnosti představeny. Pracujete teď na nějakých jiných hodinkách? Pokud ano, na co se můžeme těšit?

Nyní budou dokončena další, v krátké době by měly být hotové. Bude to něco, co jsme ještě nikdy nedělali a použili jsme i historický strojek. Pouzdro bude mít na naše poměry nestandardní kombinaci. Výjimečnost se dotkne i dekorace, kterou ještě žádná jiná firma nepoužila.

Implementujete do svých hodinek i jiné komplikace než tourbillon?

Ano, máme koupené i takové věci. Plány by byly – např. minutovou repetici s chronografem už máme, dokonce historickou. Momentálně máme přichystané pro jednoho zákazníka hodinky s komplikací Rattrapante. Celkově je to pro nás velká neznámá, ale v konečném důsledku chceme jít i do takových věcí. Naší prioritou je vyrábět kreativní produkty.

Odkud pochází Vaše klientela?

Momentálně je to kombinace Česka, Slovenska a zahraničí, tak trochu všechno. Stále častěji se ozývají i zákazníci ze zahraničí.

Jak na Vaši práci reaguje okolí?

Setkáváme se s tím, že nás oslovují média, deníky, týdeníku a měsíčníky. Přiznám se, že už odmítáme řešit komerční časopisy, to není naším cílem, aby o nás věděl každý na Slovensku. Dříve dáme přednost odborným časopisům, i když je smutné, že na Slovensku nic takového není.

Oblíbená značka?

Asi vás velmi překvapeni, ale výrobce Christopher Claret je pro nás značkou, která dokáže velmi překvapit, ačkoli tento rok nepřišli s ničím převratným. Téměř každý rok představí modely, které se neliší pouze barvami a provedeními, ale složitým technickým zpracováním. Líbí se nám také proto, že je to firma s jedním majitelem, který udává krok po celé roky. Je tam cítit tu radost z práce, majitel má navíc se zaměstnanci kamarádský vztah.

Zamlouvá se nám i značka Breguet, některé jejich modely jsou velmi zajímavé a také Corum má své kouzlo. Například model Golden Bridge. Jistý čas se mi velmi líbil. Z těch komerčnejších značek je to Maurice Lacroix, byly to moje první hodinky (smích). Za dobrou cenu dostanete kvalitní výrobek.

Mohou se naši čtenáři a fanoušci hodinek těšit na Vaši účast na SEW 2016?

Přiznám se, že ne. Poprvé jsme tam byli v roce 2014 a podle původního plánu se to mělo každý rok konat v jiném městě. Nakonec se rozhodlo, že to bude stále v Brně. Nelíbí se nám to, protože tam chodí v podstatě titíž lidé. Význam jsme viděli v původním plánu. Takže jsme se raději rozhodli soustředit energii na jiné aktivity.

Děkuji za Váš čas a spolu našimi čtenáři Vám přejeme hodně úspěchů v kariéře.