Prohlídka Scandal je příležitost vidět dobré kino.
Pojem „severské filmy“ zahrnuje nesmírně širokou škálu děl, které často mají máloco společného, kromě regionu, ze kterého pocházejí.
Jen za minulý rok do této kategorie spadaly takové odlišné snímky jako absurdní černá komedie Zabijáci z maloměsta, temný příběh příslušnice okrajového etnika Sámského krev či provokativní a cenami ověnčený Čtverec, který je po získání Zlaté palmy 2017 z Cannes i švédským kandidátem na Oscara.
I když konkrétní tyto filmy již prošly Slovenské distribucí, v rámci čtvrtého ročníku přehlídky Scandal 4 – severská filmová lekce, diváci, kterým případně unikly, dostanou ještě příležitost prohlédnout si je uceleně do 28. ledna, v osmnácti Slovenská kinech.
Nezařadíte je
Není snadné vypíchnout případné společné rysy severských kinematografií, protože často ani národní filmografie nevykazují příliš podobností. Navíc se někdy prolínají jako v případě Čtverce, který je švédsko-dánsko-německo-francouzskou koprodukci, se švédským režisérem a dánským představitelem hlavní role.
Snad by se dalo říci, že na rozdíl od hollywoodské přímočarosti a prvoplánovosti a evropského psychologizující vypravěčství se Seveřané snaží udělat krok stranou a ukázat skutečnost z dosud nepoznaného úhlu, případně zaskočit diváka – a to bez ohledu na samotný žánr.
Jednu ze sekcí Scandal 2018 tvoří filmové premiéry, které jsou rovněž pestré svou nabídkou. Otevíracím filmem přehlídky byl finský krimi / komediální road movie Miami režisérky Zaid Bergroth. „Scandal noir“ zastupuje dánský pomstiteľský thriller darkland (původem československého) režiséra FENARI Ahmada, přičemž premiérami jsou i psychologicko-komediální dramatu potvor a Tak káže Bůh, tak vztahová drama Tři slova.
Portrét režisérky Susanne Bier nastiňují její čtyři filmy, Druhá šance, Lepší svět, Po svatbě a Svatba mezi citróny. Filmy dánské režisérky přetavují principy Dogmata 95 s tématy vykresľujúcimi náš svět očima tvrdě zkoušených hrdinů do emotivních, divácky vděčných děl, z nichž Lepší svět získal v roce 2011 Oscara.
Navždy Bergman
Jméno Ingmara Bergman rezonuje jako zastoupení severských filmařů iu méně znalých diváků. V roce jeho stého jubilea (14. července) nesmí proto filmy tohoto klasika chybět a čtyři známé díla – Podzimní sonáta, Scény z manželského života, Fanny a Alexander a Persona – tvoří důstojný rámec prohlídky Scandal 2018 a také dodatek „& Bergman 100“ v jejím názvu.
Druhý film, tristní studia rozkladu obyčejného manželství, přináší šest epizod z průběhu dvacetiletého manželství a naznačuje, jak mohou potlačované city a mlhavá nespokojenost vést k odcizení a rozvodu. Roli Marianny ve scéně z manželského života napsal Bergman pro Liv Ullmanové po tom, jak se skončil jejich milostný vztah.