Jediná věc, která spojuje vozidlo s vozovkou, je pneumatika. Abyste se při cestách cítili bezpečně, je nutné se o pneumatiky náležitě starat. Proto jejich pravidelně kontrolujte, vyměňujte a starejte se o ně. Mějte je zkrátka rádi. Vyplatí se to!
Dávejte pozor na tlak
Tlak v pneumatikách musí odpovídat předepsané hodnotě. Tu najdete na víku nádrže nebo na štítku na prahu nebo sloupku vozidla. Tlak, který je předepsán, odpovídá studené pneumatice a nesmí být v minusové toleranci.
Naše rada: Tlak kontrolujte ideálně každých 14 dní, a to i v rezervním pneu.
Podhuštěné pneu
Jsou nebezpečné především v extrémních zatáčkách, kdy hrozí vyzutí pneumatiky, smyk a nehoda.
Pneu se více opotřebovává a vy máte vyšší spotřebu kvůli zvýšenému valivému odporu.
Přehuštěné pneu
Kolo jezdí jen po části běhounu, a tak se snižuje životnost pneumatiky.
Naše rada: Správně nahuštěné pneumatiky budou mít delší životnost a navíc ušetříte na spotřebě!
Hlídejte poškození
Při kontrole pneumatik se zaměřte na cizí předměty, které se mohly do gumy zapíchnout nebo vniknout mezi ráfek a kolo. Důkladně si prohlédněte, zda na kole nejsou vpichy, řezy, trhliny či boule na bočnicích. Pokud cestujete často a obáváte se defektu kola, mějte u sebe sadu na opravu defektů, která vám pomůže z nejhoršího.
Poškozené pneumatiky dejte vždy zkontrolovat odborníkem, rádi vám pomůžeme například i v našem pneuservisu. V případě, že nebude oprava možná, raději pneu nahraďte novými. Na výběr máte mnoho kvalitních pneumatik světových značek.
Zajímejte se o hloubku dezénu
Předepsaný vzorek na pneumatice vám zajistí bezpečnou jízdu. Letní i zimní pneumatiky mají předepsanou hloubku dezénu. U letních nesmí vzorek klesnout pod 1,6 mm, u zimních pod 4 mm.
Při jízdě na opotřebovaných pneu je větší riziko smyku a aquaplaningu. Ten vzniká v momentě, kdy drážky na pneu nedokážou odvést vodu a ta se začne hromadit mezi pneumatikou a vozovkou. Velmi odolné proti aquaplaningu jsou například pneumatiky Barum.
Pozor při vjezdu na obrubník
K asi Nejzásadnějšímu mechanickému poškození pneumatik dochází vlivem nesprávného vjezdu na obrubník, vlivem špatného tlaku v pneumatikách a v důsledku setkání s cizím předmětem.
Jak se dostat na obrubník?
Obrubníky přejíždějte pomalu a v kolmém směru.
Nejezděte na příkré a ostré obrubníky.
Vjezd pod ostrým úhlem nebo náraz může způsobit poškození, které je skryté a projeví se až po nějaké době.
Skrytá závada může vést k náhlému úniku tlaku při vysoké rychlosti.
Co signalizuje nerovnoměrné opotřebení
Nerovnoměrné opotřebení pneu většinou signalizuje špatnou geometrii náprav. Jak se projevuje?
Opotřebované vnitřní strany – ukazují na závadu na nápravu nebo na pravidelné přetěžování vozidla.
Opotřebované vnější strany – ukazují na to, že příliš „řežete“ zatáčky.
Obě opotřebované bočnice – poukazují na nedostatečný tlak v pneu.
Opotřebovaný střed běhounu – signalizuje přehuštěnou gumu.
Prohlubně na hranách bočnic – označují opotřebované tlumiče.