Ve Francii se vláda rozhodla čelit problému záškoláctví, který je často považován za indikátor hlubších problémů mezi školní populací. S rostoucím znepokojením z toho, že mladí lidé opouštějí školní lavice, aby trávili čas mimo vzdělávací instituce, se zrodila iniciativa, která má za cíl motivovat studenty k pravidelné docházce pomocí finančních pobídek.
Vláda se zaměřila na skutečnost, že když studenti opakovaně chybí ve škole, může to být signálem, že se potýkají s problémy, na které si sami netroufají najít řešení. Tyto problémy mohou být různorodé – od akademických výzev a šikany až po osobní a rodinné potíže. A často se stává, že nejen děti, ale i školy a místní úřady se s těmito problémy neumí vypořádat.
Jako odpověď na tuto situaci přišla francouzská vláda s kreativním řešením: nabídnout studentům konkrétní finanční odměny za pravidelnou docházku. Jedním z příkladů takové odměny může být například zaplacení řidičského průkazu. Tento přístup je založen na přesvědčení, že pozitivní stimulace může být efektivním nástrojem pro zvýšení motivace studentů k navštěvování školy.
Tato politika se setkala s určitým množstvím kritiky od těch, kteří se domnívají, že finanční odměny by neměly být hlavním stimulem pro vzdělávání. Přesto je francouzská vláda pevně přesvědčena o tom, že tento experimentální program má potenciál ukázat pozitivní výsledky a podporuje jeho implementaci.
V současné době je tento program zaveden v experimentální fázi ve třech lyceích v okolí Paříže. Účelem je sledovat, zda finanční motivace skutečně povede k lepší docházce a zda bude mít pozitivní dopad na akademické výsledky studentů.
Je důležité si uvědomit, že záškoláctví má mnoho podob a důvodů. U mladších dětí, jako jsou ti ze základních škol, může jít často o strach nebo nedostatečné dovednosti v oblasti řešení problémů. U starších studentů, jako jsou ti na středních školách, existuje riziko, že čas strávený mimo školu může vést k setkávání s nežádoucími skupinami, což může mít negativní vliv na jejich sociální chování a rozvoj. Proto je zásadní, aby školy spolupracovaly s rodinami studentů a společně hledaly cesty, jak předejít opakovanému výskytu záškoláctví.
Francouzská vláda doufá, že prostřednictvím těchto inovativních přístupů a spolupráce se školami a rodiči bude možné nalézt účinné řešení pro tento sociální problém a pomoci studentům vrátit se zpět do školních lavic, kde mohou bezpečně a efektivně pokračovat ve svém vzdělávání.